Tempesta judicial i política

Cerdán, el culpable de xerrar massa amb el "Boss"

Koldo i Ábalos es mostren convençuts en una gravació que el dimitit secretari d’Organització del PSOE va dir suposadament a Sánchez que l’exassessor de l’exministre era investigat per la fiscalia, fet que el president sempre ha negat.

Cerdán, el culpable de xerrar massa amb el "Boss"
3
Es llegeix en minuts
Cristina Gallardo
Cristina Gallardo

Redactora de Tribunals

Especialista en Tribunals / Nacional

Ubicada/t a Espanya

ver +
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +

El que va ser assessor del Ministeri de Transports Koldo García va coincidir amb José Luis Ábalos a atribuir al dimitit secretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán una suposada delació a Pedro Sánchez: "El qui va dir al cap, al Boss, que jo estava [sent investigat] per la fiscalia va ser en Santos", diu Koldo García en una gravació, davant la qual cosa l’exministre respon: "Jo crec que també". En aquest sentit, fonts dels investigats van assegurar a EL PERIÓDICO que estan convençuts que el president de l’Executiu sabia que l’exassessor era investigat. Pedro Sánchez sempre ho ha negat.

Aquesta gravació, datada el 23 de novembre del 2023, va ser agafada a l’habitatge de Koldo García pels agents de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil per ordre del jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno, que va iniciar una investigació per un pelotazo en la compra de màscares pel Govern socialista en la pandèmia, però que s’ha estès al Tribunal Suprem en el ja conegut com a cas Cerdán-Ábalos. La Guàrdia Civil va detenir l’exassessor d’Ábalos tres mesos després de l’esmentat àudio, el febrer de l’any passat.

En l’àudio, Koldo García diu que "va ser ell [Santos Cerdán], amb Antxon [Alonso, amo de l’empresa Servinabar], el guipuchi, que com que l’estàvem fotent... diu, bé, doncs mirar a veure a això, i tu els reparties tots i no feies cas absolutament a tot, que Santos em va demanar, que ho tinc per WhatsApp amb ell: digues a Jose que aconsegueixi que no sé què, digues a Jose que necessito... i ho tinc per WhatsApp", diu l’exassessor de Transportes. "¿Ho tens desat tot?", diu llavors Ábalos, al qual Koldo García respon: "Sí, sí, sí... menys el teu, que està esborrat. Tu almenys...". "¿Però es pot exportar?", demana llavors l’exministre, a qui l’exassessor explica que el tenia desat "en un telèfon que és a casa".

Ábalos l’interpel·la després pel motiu pel qual no exportava aquests xats: "No, no, ni ho toco. El telèfon mòbil, una vegada que l’apagues, val així. I no el connectes enlloc, és com un disc dur, llavors no hi pots entrar ni en pots treure, però sí que pots veure".

I llavors Ábalos li diu que ell el que fa és exportar els missatges al seu correu. "No, jo al correu res, jo el que tinc està en un telèfon, ni tan sols es queda gravat al WhatsApp. ¿Per quin motiu? Perquè al telèfon és com un disc dur, per això jo entenc, jo tinc dos mòbils de Santos, de totes les barbaritats i ho tinc allà", va concloure Koldo García. Aquesta és una de les converses que va gravar Koldo García entre el 2019 i el 2023 i que els agents de l’UCO van trobar al seu mòbil. Els agents recullen aquestes gravacions a l’informe en què situen Cerdán com a origen d’una presumpta trama de cobrament de comissions.

En el mateix àudio se sent Koldo dir al seu excap que Cerdán també havia "xerrat a Navarra que a mi em segueix la Fiscalia Anticorrupció i que em ficaran a la presó. Això ho ha dit a Navarra, la qual cosa és mentir, ¿oi?", diu de manera literal. La Fiscalia Anticorrupció havia obert l’abril de 2023 unes indagacions sobre l’empresa de la trama Soluciones de Gestión, amb què el comissionista Víctor de Aldama havia fet un pelotazo de quatre milions d’euros amb la venda de màscares a diferents governs socialistes.

"Un corrupte"

Notícies relacionades

En una altra gravació, del 12 de desembre del 2023, dos mesos abans de ser detingut, l’exsecretari d’Organització del PSOE reconeix a Koldo García que havia rebut la delació: "A mi em van avisar que t’imputarien per la Guàrdia Civil", diu Cerdán.

En la conversa hi participen tots dos, i l’exassessor de Transports li retreu a Santos que feia "un any" que anava darrere seu. Koldo explica que havia enviat un "encàrrec amb un parell de persones" al president. "Va arribar a Óscar López, a Antonio Hernando, vaig parlar amb José Luis i sense que diguessin res ¿Què és el que vaig fer? (...) Jo li vaig dir el que vaig fer arribar, ho tinc aquí. (...) Em van dir que al Parlament Europeu van parlar amb el president i el president va dir que jo era un corrupte i que em volia veure mort", va apuntar.