La legislatura catalana

Illa defensa que l’ampliació de l’aeroport no incompleix els acords d’investidura amb ERC i els Comuns

El president de la Generalitat assegura que queda «per abordar» la governança de la infraestructura, tot i que considera que el Govern ja és decisiu

L’ampliació del Prat costarà 3.200 milions i culminarà el 2033

El president de la Generalitat, Salvador Illa, en el Parlament.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, en el Parlament. / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El dia després d’anunciar el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat que el seu pla«no incompleix» els acords d’investidura segellats amb ERC i els Comuns, els sus socis preferents en aquesta legistura i que ja han expressat un rebuig rotund. En una entrevista a RAC1, ha argumentat que es tracta d’una decisió que assumeix en primera persona, que no es «perdonaria» no haver-la pres i que Catalunya quedaria «molt minvada» i amb la seva economia «limitada» en els pròxims anys si no s’aborda una reforma integral de la infraestructura.

Illa ha assegurat que, en el cas de l’aliança amb els Comuns, no s’inclou res sobre l’aeroport; i en el cas d’ERC ha recordat que, a més del respecte a la biodiversitat i el límit a les emissions, que considera que el pla respecta, queda per abordar el model de governança. El president ha afirmat que s’analitzaran «les possibilitats», tot i que ha defensat que el Govern ja ha tingut capacitat de decisió en el projecte d’ampliació i que la relació amb Aena i el Ministeri de Transports «és fluida». En tot cas, ha anticipat que hi haurà reunions amb els grups parlamentaris i, divendres vinent, també amb l’alcaldessa del Prat, Alba Bou, que ja s’ha pronunciat en contra de l’ampliació.

Un projecte «d’interès públic de primer ordre»

El pacte que va segellar amb els Comuns sí que es compromet amb la contenció del turisme, una cosa que Illa ha relativitzat. A més de sostenir que l’ampliació no s’impulsa amb la finalitat que vinguin més visitants, s’ha mostrat convençut que aconseguirà atraure un turista d’alta capacitat adquisitiva, com pugui ser l’asiàtic. De fet, s’ha compromès a implicar-se «a fons» en la consecució de vols intercontinentals per al Prat. «Es tracta d’un projecte d’interès públic de primera ordre», ha conclòs. A més, ha afegit que l’ampliació se cenyeix als estàndards normatius fixats per Brussel·les perquè es crearan 10 hectàrees naturals noves per cadascuna afectada. «Millorarem el delta del Llobregat», ha pronosticat.

Notícies relacionades

Amb el desplegament de tot aquest argumentari, el president espera que no es s’entorpeixi la negociació dels pressupostos del 2026. De fet, ha recordat que els 3.200 milions d’euros que es preveu invertir al Prat els posarà Aena i no sortiran de les arques de la Generalitat, una carta que jugarà per mirar d’aconseguir el ‘sí’ tant d’ERC com dels Comuns, amb els quals defensa que està complint «escrupolosament» tot l’acordat.

La carpeta del finançament, abans de juliol

De fet, una de les següents estacions que ha d’afrontar Illa és la del finançament singular pactada amb els republicans. De nou, ha afirmat que abans del juliol aquest model farà un salt qualitatiu per convertir-se en un acord entre la Generalitat i la Moncloa, a més d’entrar en els detalls d’una proposta que aixeca ampolles en la majoria de presidents autonòmics. «Estem treballant per fer-ho efectiu. Complirem», ha sentenciat. De la mateixa manera que ha assegurat que s’avança en l’empresa mixta per gestionar Rodalies amb participació catalana majoritària.