Esgarrapar metres dels extrems
La futura pista 6R/24 L del Prat reduirà el sector pavimentat tant a la Ricarda com al Remolar. El pla rebaixa 87 metres d’obra civil en la primera i 60 en la segona.

Quan Aena es va enlairar, el 2021, amb la seva proposta de prolongació de la pista més pròxima al mar, sempre va insistir que necessitava, com a mínim, 3.160 metres davant els 2.660 actuals. Aquesta distància de poc més de tres quilòmetres, insistien, els garantia que els avions més grans poguessin operar a l’aeroport de Barcelona-el Prat. Tant temps després, a còpia de paciència i "creativitat", segons algun dels negociadors, el Govern i el gestor aeroportuari han consensuat la solució tècnica, que consisteix a esgarrapar distància dels extrems, de la Ricarda i el Remolar.
Fonts de la Conselleria de Territori detallen que la proposta de quatre anys enrere del gestor aeroportuari "transformava" un total de 930 metres, malgrat que mai s’havia concretat tant com ara. Incloïa una zona pavimentada de 680 metres (dels quals 120 eren al Remolar) i, en el sector de la Ricarda, uns altres 240 metres que comportaven l’ocupació de dues terceres parts de la llacuna. Ara, s’han reduït 60 metres d’obra civil en la primera part i 87 en la segona.
Zona de seguretat
L’acord és que l’afectació sigui de 500 metres, prossegueixen. La futura 6R/24 L del Prat reduirà el sector pavimentat en els dos espais naturals i aprofitarà la zona de seguretat, coneguda com a Resa, per als enlairaments. Les sigles provenen de l’anglès Runway End Safety Area (zona de seguretat al final de pista). A més, d’aquesta manera s’aconsegueix mantenir la configuració segregada actual, és a dir, que les sortides i arribades de l’aeroport es facin per pistes diferents i s’optimitzi el temps entre vol i vol, és a dir, que siguin el més àgils possible i s’aconsegueixin 90 operacions per hora, com demana Aena.
De pas se segueixen esquivant les zones residencials de Gavà i Castelldefels, ja que les aerolínies giren cap al mar només enlairar-se, amb la qual cosa s’evita la contaminació acústica d’unes poblacions especialment actives contra el soroll. Un altre dels conflictes que s’esquiva és el dels projectes d’ampliació del Port de Barcelona, que ahir aplaudia la solució final. El seu president, José Alberto Carbonell, ja havia alertat que el progrés de les dues infraestructures havia de ser compatible.
A més, la proposta planteja que, dels 240 metres de Resa que hi haurà en cada extrem de la pista del mar, 180 seran vegetals, amb la qual cosa l’impacte en l’entorn serà inferior, remarquen les mateixes fonts. Les Resa actuals són de 125 metres, amb la qual cosa hi havia marge per fer-les créixer. La voluntat és que aquestes àrees, que es rascaran quirúrgicament dels extrems de la pista del mar, es converteixin en carreres per permetre l’enlairament dels avions i, aventuren, converteixin el Prat en un aeroport de rutes de llarg radi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- El bus X3, la nova línia exprés de TMB, dobla el nombre de viatgers
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Sisme Un terratrèmol de magnitud 8,8 a l’est de Rússia desencadena alertes de tsunami a diversos països del Pacífic
- Per revelar dades del nòvio d’Ayuso Una associació de fiscals demana al jutge Hurtado que suspengui de funcions el fiscal general quan li obri judici oral
- Programa Habitar B! El Govern resol els set primers concursos per aixecar nou promocions de lloguer assequible a Barcelona
- Una estatunidenca al·lucina amb la infància dels nens a Espanya
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Arxivada la denúncia Antifrau avala la compra de la Casa Orsola i descarta irregularitats
- UNA ALTRA PALANCA El Barça anuncia un acord amb el Congo per promoure "la cultura i la innovació esportiva" al país