Reaccions a l’anunci

ERC i els Comuns rebutgen frontalment l’ampliació de l’aeroport però no trenquen amb Illa

Jéssica Albiach y David Cid, en un pleno en el Parlament

Jéssica Albiach y David Cid, en un pleno en el Parlament / ACN

3
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

De totes les reaccions que es donaven per descomptades amb l’anunci d’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat, hi havia un parell que suscitaven un especial interès polític: la d’ERC i els Comuns, que són els dos socis parlamentaris del Govern de Salvador Illa. Els dos partits han expressat aquest dimarts el seu rebuig frontal a la proposta del president perquè la consideren nociva per als interessos de Catalunya i del medi ambient, però cap dels dos ha donat senyals de voler trencar la relació que mantenen amb l’executiu català. Això sí, els republicans han dit que amb decisions com aquesta, a Illa se li podria «complicar una mica la legislatura» i els Comuns han anunciat que presentaran «batalla» per intentar que el projecte «fracassi».

El gran problema per als dos partits és que la proposta d’Illa amplia en 500 metres la pista de l’aeròdrom, una cosa que sempre han rebutjat. «És una proposta amb què no estem d’acord», ha dit la secretària general d’ERC, Elisenda Alamany. Pel seu partit, l’única reforma possible havia de passar per treure les «urpes» d’Aena en la governança del Prat perquè la Generalitat passés a tenir-hi un paper decisiu. I això no només no ha passat, sinó que Illa ni tan sols ho ha esmentat en la seva compareixença, i això que el seu acord d’investidura amb els republicans incloïa la creació d’una «Autoritat Aeroportuària de Catalunya» que havia de potenciar les competències de la Generalitat en el sistema aeroportuari català.

Així, Alamany ha criticat a Illa la seva falta d’«ambició nacional» a l’hora de redactar la proposta. «Necessitem un aeroport de primera que no pot viure encadenat a Aena. El problema és que avui Illa no s’ha atrevit a aixecar l’ambició nacional de Catalunya davant un despatx de Madrid [d’Aena]», ha criticat.

És una molt mala notícia

David Cid

Portaveu dels Comuns al Parlament

També el portaveu dels Comuns al Parlament, David Cid, ha mostrat el seu disgust amb la proposta anunciada pel president: «És una molt mala notícia». Per a aquest partit hi ha tres motius per preocupar-se. El primer, que la reforma pretén augmentar en «20 milions» l’arribada de turistes a Catalunya, i això, si arriba a concretar-se, encara tensaria més l’accés a l’habitatge a Catalunya. En segon lloc, ha considerat que els 3.200 milions pressupostats haurien de dedicar-se a la xarxa de Rodalies, que és el que hauria de ser la «prioritat» real per a la Generalitat. Finalment, ha alertat que l’ampliació tindrà un «impacte negatiu» en les àrees naturals de la zona.

Per tot això, Cid ha anunciat que el seu partit presentarà «batalla» per intentar que el projecte «fracassi» com ja ho va fer el 2021. A més, s’ha mostrat convençut que la Comissió Europea mai avalarà el projecte des del punt de vist del medi ambient i aquest acabarà fracassant.

¿Estabilitat en risc?

Tant ERC com els Comuns han sigut tradicionalment contraris a ampliar el Prat, així que es donava per segura la seva oposició a la proposta. Del que es tractava avui, per tant, era de calibrar si l’ampliació anunciada per Illa molestava els seus socis fins a posar en risc l’estabilitat de la legislatura a Catalunya. La resposta és que, per ara, no la posa en risc. Cap dels dos socis han amenaçat de trencar amb el Govern, tot i que han llançat alguns avisos.

Oriol Junqueras i Elisenda Alamany en la primera reunió de l’executiva. /

David Zorrakino / Europa Press
Notícies relacionades

Per exemple, la secretària general d’ERC ha advertit que si Illa segueix per «aquest camí» se li podria «complicar la legislatura». Això sí, no ha entrat en més detalls ni tampoc ha tancat la porta a negociar els pressupostos de la Generalitat del 2026, que és el gran element que condicionarà que Illa tingui o no estabilitat l’any que ve.

Els Comuns s’han mogut en les mateixes coordenades. Han llançat avisos a Illa, com per exemple que buscaran la millor carta que tinguin per aconseguir «la capacitat real de fer fracassar el projecte», però no han donat mostres de voler trencar els vincles actuals que tenen amb el Govern. Per a aquest partit aquesta és una partida a llarg termini que es juga sobretot a les meses dels ministeris implicats –Foment i Transició Ecològica–, així que consideren que no tindria sentit vincular la legislatura catalana a aquesta qüestió. El seu primer objectiu és evitar que prosperi el pla director del 2028 en què s’hauria d’incloure aquesta reforma de l’aeroport.