Pérez Dolset va facilitar al PP i el PSOE un programa rus d’influència electoral
L’empresari va oferir a populars i socialistes del 2015 al 2017 un sistema dissenyat a Rússia de prospecció i emmotllament de l’opinió pública

Crear converses artificials en xarxes socials com si fossin autèntiques, desviar l’atenció de la gent, detectar vetes d’interès, classificar persones influents, segmentar audiències per injectar-los missatges ad hoc, desmobilitzar els contraris, detectar campanyes de desprestigi i contraatacar... Per a tota mena de maniobres d’influència –o de manipulació– política online ha servit el software que l’empresari Javier Pérez Dolset va distribuir el 2015 a clients selectes.
El seu últim nom comercial va ser Social Baton. El venia Zed, la principal empresa de Pérez Dolset, el mateix home que avui es diu víctima de "les clavegueres de l’Estat" i que, assegut amb la militant socialista Leire Díez, va codirigir una videoconferència amb advocats i l’empresari Alejandro Hamlyn per buscar draps bruts a l’UCO.
Al Partit Popular i a tècnics del PSOE els va facilitar el software, i en dos dels seus moments delicats: els comicis del 2015 en els quals Mariano Rajoy es jugava la reelecció, i el període entre les eleccions andaluses d’aquell any, en què la socialista Susana Díaz corria el risc de perdre el poder, i les primàries del PSOE que va guanyar Pedro Sánchez el 2017.
Campanyes electorals a l’extrem occidental d’Europa... per a les quals s’oferien mecanismes made in Rússia de prospecció i emmotllament de l’opinió pública, tècniques que, amb altres intencions, perfecciona el Kremlin i que fan anys que preocupa la seguretat de l’Estat. En el disseny del programa de Zed van aportar algoritmes –i després els van robar– enginyers que la companyia havia contractat a Rússia.
Reunions d’alt nivell
L’empresari Pérez Dolset confirma a aquest diari la venda de llicències del programa Social Baton a populars i socialistes. És més, "jo mateix vaig participar en dues reunions", relata. No desmenteix que vengués el sistema a més a altres partits.
En la reunió amb el PP, el juny del 2015, recorda Pérez Dolset que hi van ser el finat guru electoral històric del partit, Pedro Arriola; la secretària d’Estat de Comunicació de l’època, Carmen Martínez Castro, i el llavors vicesecretari de Comunicació, Pablo Casado. Martínez Castro confirma a EL PERIÓDICO que va ser en una reunió amb Pérez Dolset i un germà de l’empresari.
Notícies relacionadesPérez Dolset afirma que en la seva cita amb socialistes hi va haver Susana Díaz i col·laboradors de la seva campanya. A aquest diari, l’expresidenta andalusa nega haver-se assegut amb Pérez Dolset: "Abans de creuar-me amb ell aquests dies a la televisió, no l’havia vist en la meva vida". Rivals del susanisme en la guerra que va viure el partit entre el 2016 i el 2017 asseguren a aquest diari que en el bàndol contrari a Sánchez "es va fer ús d’una eina similar" per adreçar-se als militants, previ acapte entre alts càrrecs, a 1.000 euros per cap.
No ha transcendit el preu de la llicència de Zed, que rondava llavors els 100.000 euros. La sucursal russa de Zed va desenvolupar parts clau del programa, expliquen fonts coneixedores d’aquell procés. Pérez Dolset corrobora: "Es va crear en diferents centres de desenvolupament, uns dels quals el teníem a Rússia". En aquest camp "vam ser els primers del món", assegura.
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Ser Ter Stegen i no jugar
- Conferència de Presidents Ayuso compleix la seva amenaça i abandona la sala quan Pradales i Illa parlen en eusquera i català
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg
- ACABARÀ EL 24 DE MAIG LaLiga confirma l’inici del campionat per al 17 d’agost
- Incidència ferroviària Una fallada elèctrica causa retards i interrupcions a les línies R3, R4 i R7 de Rodalies
- Conferència de Presidents Sánchez talla el crit unànime dels presidents del PP que demanen eleccions: «Seran el 2027, quan toquen»
- Selecció Pedri més reivindicatiu amb la selecció espanyola
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»