Illa encara el finançament, Rodalies i el Prat després de tancar la injecció de recursos

ERC i Comuns donen aire al Govern amb l’aprovació del tercer suplement de crèdit, però no li garanteixen els pressupostos del 2026

Illa encara el finançament, Rodalies i el Prat després de tancar la injecció de recursos
3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Parlament va aprovar ahir amb els vots del PSC, ERC i Comuns la tercera injecció de recursos extraordinària a la Generalitat des de començament d’any que dona múscul financer a l’Administració catalana i mitiga l’efecte negatiu de no haver aprovat uns pressupostos aquest 2025. Amb aquesta votació, el Govern d’Illa s’assegura estabilitat política fins a la negociació dels pròxims comptes públics que hauria de començar després de l’estiu. Això sí, els dos socis parlamentaris del president, ERC i Comuns, van avisar Illa que no pot donar per descomptat el seu sí als comptes del 2026.

El tercer suplement de crèdit que es va aprovar ahir suposa per al Govern 468 milions d’euros extres que, sumats a les dues injeccions anteriors, s’acosten als 4.000 en total. Ara sí, amb aquests recursos addicionals als pressupostos prorrogats a la butxaca, el president Salvador Illa està preparat per afrontar un mes de juny d’alt voltatge. Fins al moment, ha aconseguit la quadratura del cercle amb ERC i els Comuns per surfejar els primers compassos del seu mandat en minoria sense grans sobresalts. Però queden per davant els ossos de la legislatura, assumptes espinosos que tensaran les costures d’aquesta aliança que el Govern considera "sòlida".

FINANÇAMENT SINGULAR.

Illa parlarà de finançament abans del que hauria volgut. La pressió del PP perquè aquest meló s’obri a la Conferència de Presidents amb la vista posada a exhibir un ampli rebuig han abocat el president a afrontar en la cimera del Palau de Pedralbes la defensa del model singular pactat amb ERC a canvi del sí a la investidura. No n’anticiparà la lletra petita, que no es farà pública fins a finals de mes, quan està prevista la posada de llarg per oficialitzar l’acord amb la Moncloa; però sí que tancarà files amb un repartiment de recursos que a parer seu ha de ser més just per a Catalunya sense que vagi en detriment de la resta dels territoris.

L’AMPLIACIÓ DEL PRAT.

Si el finançament singular és la principal argamassa del Govern amb ERC, en el cas dels Comuns són, principalment, les polítiques sobre vivenda. Però hi ha un episodi que amenaça de provocar turbulències en la relació: l’ampliació de l’aeroport del Prat. Fins ara, el president Illa ha postergat, amb la vista posada a salvar la injecció de recursos amb els pressupostos prorrogats, un projecte al qual no pensa renunciar tot i que afecti la Ricarda i que és una demanda recurrent del sector empresarial. Però la presentació dels plans per part de la comissió d’estudi es preveu per a les pròximes setmanes.

El grup de Jéssica Albiach ha deixat clar que el combatran per terra, mar i aire, mentre que el Govern es reserva el model de governança donant entrada a la Generalitat per sumar ERC al projecte. Caldrà veure fins a quin punt aquest assumpte interfereix en la negociació dels pressupostos del 2026, tenint en compte l’antecedent de l’anterior mandat, quan els Comuns van rebutjar els comptes de Pere Aragonès per la defensa del Hard Rock i es van precipitar les eleccions.

GESTIÓ DE RODALIES.

El Govern ha de resoldre també aquest juny una proposta d’estatuts per a la nova empresa mercantil de matriu catalana que haurà de gestionar el personal i els trens de Rodalies quan comenci concretar-se el traspàs de la competència a la Generalitat. Fa mesos que les dues parts s’intercanvien documents i consideren encarrilat l’acord en un any que va arrencar marcat pel caos a la xarxa ferroviària fins al punt de convertir-se en la primera crisi de l’Executiu d’Illa. Caldrà veure com es resol que aquesta nova empresa estigui "segregada" de Renfe i estigui liderada per persones proposades des de la part catalana tenint en compte el fràgil equilibri amb els maquinistes, que ja es van posar en peu de guerra amb amenaces de vagues.

Notícies relacionades

PRESSUPOSTOS DEL 2026.

Sigui quin sigui l’esdevenir dels tres episodis desgranats dependran també els pressupostos del 2026, que el Govern voldria començar a negociar al setembre per tenir nous comptes l’1 de gener. Es tracta d’una fita a què va haver de renunciar Illa aquest any quan ERC va deixar clar que no aprovaria uns pressupostos fins que hi hagués resultats palpables del finançament singular. La Generalitat va prorrogar els pressupostos del 2023 via ampliacions de crèdit, però per a l’any que ve en necessita uns de nous.