Infraestructures i serveis
Interior reforçarà la seguretat de serveis vitals per a Espanya
La llei, en fase d’avantprojecte, té per objectiu la "protecció d’entitats crítiques"
Cada operador haurà d’especificar les mesures de prevenció i de resposta a incidents

La lliçó apresa a Ucraïna, i amb els últims desastres naturals, s’imposa i impregna les iniciatives de reforç de la seguretat a Europa des del 2022. El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, va presentar ahir una nova llei en fase d’avantprojecte, que mira cap a la "protecció i resiliència d’entitats crítiques".
El text, que l’Executiu inclou en el procediment d’urgència, ha de passar encara el tràmit parlamentari, per la qual cosa no és fàcil aventurar una data d’entrada en vigor. Arriba ara el capítol d’emissió d’informes pels ministeris implicats, i pel Consell d’Estat, abans que d’avantprojecte passi a projecte de llei. L’objectiu, diu l’exposició del nou text legal, són les entitats que "resulten indispensables per mantenir les funcions socials o les activitats econòmiques vitals", tenint en compte que el marc de referència, Europa, és sobretot una economia "cada vegada més interdependent", i algunes fallades locals poden tenir afectacions globals en un "panorama dinàmic d’amenaces", va encunyar el ministre.
Cada entitat que s’assenyali com a crítica ha de fer una avaluació de tots els riscos que puguin interrompre el seu servei. Aquestes entitats estan mandatades per preparar un Pla de Resiliència.
En aquest pla hauran d’especificar les mesures de prevenció adoptades, i les previstes per respondre a un incident i recuperar el servei. El pla també ha d’incloure la formació del personal per a la gestió d’una crisi, així com l’actuació de l’entitat amb la seva cadena de subministrament.
"Personal sensible"
Notícies relacionadesEn l’esperit de l’avantprojecte està una orientació cap a la proactivitat en aquesta vigilància d’infraestructures i serveis clau, "atesa l’existència d’un panorama dinàmic d’amenaces": abans que la mitigació, la prevenció. En aquest sentit, una de les principals novetats en la proactivitat del sistema de seguretat i resiliència de l’Estat és l’obligació per a les entitats crítiques de comprovar els antecedents del "personal sensible". Els que no hagin passat els filtres i acreditacions de seguretat pertinents no podran accedir a instal·lacions, maquinària, conduccions o sistemes crítics.
En aquesta llei no només es contempla l’amenaça clàssica d’actors hostils estrangers o de l’interior que perpetrin sabotatges o desencadenin ofensives híbrides i no atribuïbles des de llocs desconeguts o inaccessibles per a la defensa. L’alerta s’amplia als fenòmens naturals, dels quals Europa està prenent bona nota al seu propi territori amb una endèmica incidència d’inundacions, contaminació i incendis. Entren àmbits nous en la cobertura de la llei. Es consideren sectors crítics, per exemple, els sistemes de calefacció i refrigeració, els de gestió de residus urbans o els implicats en l’emmagatzematge i generació de l’hidrogen. El projecte del Govern evoluciona des dels temps de la mera vigilància estàtica d’infraestructures, al segle passat, cap a la creació de xarxes de responsabilitat i acció, en les quals els operadors de serveis essencials s’ocupen de la seguretat de les seves pròpies obligacions.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Un estranger estalla amb l'estil de vida d'Espanya: "Les persones amb un sou de 1200 euros ja no poden viure bé"
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi