Estrasburg avala el veto del TC als debats del procés al Parlament
El TEDH inadmet la demanda de Costa i d’una trentena de diputats de Junts

El Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) ha inadmès les demandes presentades pel vicepresident de la Mesa del Parlament sota la presidència de Roger Torrent, Josep Costa; qui va ser el seu secretari general, Eusebi Campdepadrós, i 31 diputats més de Junts contra les resolucions del Tribunal Constitucional (TC) que van frenar els intents del Parlament de reobrir el debat independentista a la Cambra i pronunciar-se en contra de la monarquia. La cort de garanties europea considera que la decisió del tribunal espanyol va ser "legal", "previsible" i "no desproporcionada".
El tribunal, amb seu a Estrasburg, ha dictat aquesta setmana un total de 33 sentències, set dimarts i 26 ahir, en les quals declara per unanimitat que no s’ha produït cap vulneració de drets fonamentals per les sentències del Constitucional espanyol que van impedir "renovar els debats al Parlament sobre la independència" de Catalunya i "el sistema de Govern a Espanya", en concret, en contra de la monarquia.
Les resolucions recorden que el Constitucional, des del 2015, dicta resolucions en les quals declara inconstitucionals els debats parlamentaris amb què pretén alterar el previst en l’ordenament espanyol. Per això la decisió del TC d’impedir a la Mesa del Parlament iniciar la tramitació parlamentària d’aquests debats amb el mateix objectiu va ser "legal i previsible i no desproporcionada", perquè "la Constitució espanyola no pot ser alterada" per mitjans diferents dels previstos en la pròpia llei espanyola, que era el que pretenien les resolucions de la Cambra catalana.
Notícies relacionadesDrets no vulnerats
Segons assenyala la cort que s’encarrega de vetllar pels drets humans a Europa, no s’ha produït cap vulneració del protocol europeu dels drets humans. Els demandants consideraven que s’havien vist afectats el dret a eleccions lliures, a la llibertat d’expressió, al dret de reunió i d’associació. Tampoc hi va haver cap vulneració a un judici just o efectiu ni a la limitació de l’ús de restriccions als drets ni de la prohibició general de discriminació, recollits en el Conveni Europeu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Montoro va ser alertat d’una investigació a Palma sobre el PP
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- Conflicte al Pròxim Orient L’operació militar d’Israel a Cisjordània provoca el desplaçament més destacat de palestins des del 1967
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- FOCS ESPANYA Els incendis a Espanya deixen gairebé 400.000 hectàrees arrasades i 33 detinguts; el vent dificulta l’extinció
- Focs forestals Astúries entrarà amb maquinària pesada a Lleó per prevenir nous incendis: «Farem una línia de defensa»
- Guerra al Pròxim Orient El ministre de Defensa d’Israel aprova el pla militar per conquerir la Ciutat de Gaza