Cas Koldo
Aldama assegura que va desviar al PSOE part de les comissions que va repartir
L’empresari mira de desmuntar al Suprem l’estratègia de defensa d’Ábalos
El magistrat de l’alt tribunal imposa a l’aconseguidor compareixences quinzenals
El comissionista de la trama Koldo, Víctor de Aldama, xifra en entre 3,5 i 4 milions d’euros els diners en comissions que va repartir entre l’exministre José Luis Ábalos i el seu assessor a Transports Koldo García després d’intervenir com a mediador en diferents negocis amb l’Administració, i afirma que "una part" d’aquesta quantitat va anar directament al PSOE. Després d’escoltar-lo durant tres hores, el magistrat del Tribunal Suprem Leopoldo Puente li va imposar compareixences quinzenals a l’alt tribunal i prohibició de sortir del país.
Aldama va intentar neutralitzar l’estratègia defensiva de l’exministre Ábalos, i va assegurar que les activitats investigades per la justícia no eren cosa únicament de Koldo, perquè superaven la responsabilitat que es presumeix a un simple assessor ministerial. Quant al pagament de comissions, Aldama va explicar que la quantitat pròxima als quatre milions d’euros és el que calcula que Ábalos i Koldo van rebre en total des de dates anteriors als contractes de les mascaretes perquè s’emportaven entre un 1% i un 1,5% del total de l’adjudicat en cada contracte que facilitaven a la trama d’empreses del comissionista. Va afirmar, en tot cas, que no tots aquests diners s’entregaven a través de l’assessor, ja que una part l’hi va donar directament a Ábalos, un total de 170.000 euros.
Segons l’empresari imputat, "moltes" vegades li deien que els diners eren "per al partit". En un moment de la declaració, el magistrat li va assenyalar la falta de sentit que tenia realitzar pagaments a canvi de licitacions futures, a la qual cosa el comissionista va respondre que es tractava d’assumir un risc, perquè era "un pagament a futur".
A més d’amb Ábalos, en el Ministeri de Transports també va tractar directament amb la que va ser presidenta d’Adif Isabel Pardo de Vera, amb el ja defenestrat secretari de Ports Álvaro Sánchez Manzanares i amb l’exdirector Executiu de Correus i excap de Gabinet de Pedro Sánchez, Juan Manuel Serrano.
Documentació
Aldama va tornar a esmentar càrrecs socialistes o membres del Govern que ja va citar durant la seva confessió a l’Audiència Nacional –el secretari d’Organització del PSOE, Santos Cerdán; el ministre Ángel Víctor Torres o Carlos Moreno, cap de gabinet de la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero–, segons fonts de l’acusació popular. Com a novetat, en el seu llistat de responsables socialistes amb qui tenia relació la trama, Aldama va introduir l’exministra d’Indústria i portaveu del PSOE madrileny, Reyes Maroto.
Notícies relacionadesCom a nova documentació, l’empresari va aportar fotocòpies de captures de pantalla de converses de WhatsApp en les quals es parlaria d’adjudicacions d’obres i una nota manuscrita que atribueix a Koldo, amb xifres i llocs d’obres en què la trama hauria intervingut així com noms d’empreses adjudicatàries.
L’empresari va arribar al Suprem acompanyat pel seu advocat José Antonio Choclán i el líder de Desokupa, Daniel Esteve.
- Conflicte a l’escola catalana Vaga a l'educació a Catalunya: ¿on és avui dijous i on toca demà divendres?
- Polèmica educativa Parlon obre una "informació reservada" per aclarir la infiltració dels Mossos en una assemblea educativa
- Congrés d’Ace Alzheimer Center Barcelona Recopilar l’historial mèdic de la població per estudiar com es comporten aquells que desenvolupen alzheimer: el futur predictor de la malaltia
- Després del fiasco al Congrés Junts s’obre a facilitar el decret d’habitatge del Govern si permet desgravar les hipoteques
- El jurat considera culpable d'assassinat amb traïdoria l'acusat de matar i esquarterar el seu company de casa a Piera
