Enaire informa el jutge del caos que va provocar Tsunami al Prat
El gestor de navegació aèria apunta a les cancel·lacions de vols i demores el 2019 per obstacles per als controladors

Quan el jutge de l’Audiència Nacional Manuel García-Castellón va decidir reactivar la investigació oberta per les protestes de Tsunami Democràtic es va centrar especialment en el bloqueig de l’aeroport de Barcelona-el Prat i en la mort d’un passatger francès per un infart aquell dia, per mirar d’armar la qualificació de terrorisme que propugna, en contra del criteri fiscal. Per aconseguir-ho va sol·licitar informes a tots els organismes implicats. En la seva resposta, Enaire explica que no té constància de vols desviats, però sí de 115 de cancel·lats i de retards en 11 més, al no poder arribar a temps els controladors aeris al seu lloc de treball.
El gestor de navegació aèria a Espanya explica al titular del Jutjat Central d’Instrucció número 6 que la concentració d’unes 8.000 persones a l’aeroport del Prat, arribades des del centre de Barcelona o del Prat de Llobregat, el 14 d’octubre del 2019, quan es va conèixer la sentència del procés, va suposar dificultats perquè els controladors aeris poguessin arribar a la torre de control del mateix aeroport i al centre de control de Trànsit Aeri de Barcelona-Gavà, cosa que va obligar a decretar dues regulacions per reduir el nombre d’avions que tenien previst aterrar o enlairar-se des d’allà.
115 vols cancel·lats
Segons assenyalen fonts jurídiques a EL PERIÓDICO, una de les regulacions es va cancel·lar 18 minuts després de ser acordada i l’altra, 65. Però van significar la demora d’11 vols una mitja de 16 minuts. Els vols cancel·lats al resultar impossible que hi arribés la tripulació o els passatgers van ser 115, segons les dades proporcionades per AENA: 58 de sortida i 57 d’arribada, cosa que va afectar els aeroports d’origen o destí. Enaire diu ignorar si algun vol va ser desviat a un altre aeroport. Les incidències de les quals sí que pot informar són les provocades pels controladors que havien d’haver arribat a la feina a les 15.00 hores i no van poder fer-ho, cosa que va obligar a efectuar regulacions per rebaixar el trànsit aeri i garantir la seva seguretat. En els dies següents es van prendre mesures amb les forces i els cossos de seguretat de l’Estat per evitar que tornés a donar-se la mateixa situació.
Atenció al mort
AENA, a través de la Guàrdia Civil, ha informat el magistrat sobre com es va produir l’atenció que va rebre el ciutadà francès mort a l’aeroport durant les protestes. L’home, que segons l’autòpsia va morir d’un infart, va ser atès pel Sistema d’Emergències Mèdiques català (SEM), que va contactar amb el Centre de Coordinació d’Operacions (CECOPS) per traslladar un equip mèdic que arribava a l’aeroport en helicòpter medicalitzat.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura