Rodalies va registrar 831 incidències greus el 2022, segons un informe del Govern

JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els problemes amb el servei de Rodalies continuen sent material sensible tant en termes de mobilitat i afectació als ciutadans com per a la batalla política que entaulen la Generalitat i el Govern central. Aquest dimarts el Govern del president Aragonès han presentat un informe que denuncia que Rodalies va registrar 831 incidències greus el 2022, 2,27 al dia.

El Govern presenta el document en un moment que no és innocu. Una de les carpetes que hi ha en la negociació entre ERC i el PSOE sobre la investidura de Pedro Sánchez és que els republicans posen com a condició el traspàs «integral» de Rodalies a la Generalitat. És a dir, que també vol gestionar els trens, la catenàries i les vies, que encara manté l’Estat en el seu poder.

A més, el Govern no vol la competència així sense més ni més, sinó que demana que vagi acompanyada de la dotació pressupostària adequada per fer front a totes les inversions pendents per millorar el servei. Una dotació que no ha transcendit públicament, tot i que al seu dia ERC va parlar d’uns 4.000 milions d’euros.

L’informe del Govern assegura que aquestes 831 incidències van superar els 100 minuts de retard acumulat i «són atribuïbles a la infraestructura o als trens». A més, estableix que van afectar un total de 22.500 combois. El document també mira de posar en context les xifres i arriba a la conclusió que no han millorat amb el temps, sinó al contrari. Així, situa en 797 les incidències greus del 2019; en 631 les del 2020, i en 706 les del 2021. Per tant, tenint en compte aquesta sèrie històrica, l’any passat es va superar per primera vegada la barrera dels 800.

La Generalitat també posa el focus en els minuts de retard acumulats. Segons les dades ofertes aquest dimarts, el 2011 la xifra del retard en minuts acumulats assolia els 200.000, mentre que ara aquest nombre s’ha doblat fins als 400.000 minuts. «No millorem en res. Només anem a pitjor», ha dit la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, l’encarregada de presentar les dades després de la tradicional reunió dels dimarts de l’Executiu.

Els problemes continuen

Les dades disponibles del 2023 no semblen ser molt millors: dels 243 primers dies de l’any en què la Generalitat té dades, «només en 44 no hi va haver cap problema». De fet, aquest dimarts ha sigut una nova jornada de desconcert a Rodalies: s’ha registrat una avaria i retards a l’R2 i l’R11 i un tall a l’R3.

Notícies relacionades

L’informe presentat pel Govern també denuncia un altre problema: les incidències que es registren als trens repercuteixen negativament en altres mitjans de transport públic. El motiu és que, davant la dificultats que es troben a Rodalies, els usuaris acaben optant per altres vies per viatjar i les acaben saturant. «La falta de fiabilitat i puntualitat del servei de Rodalies de Catalunya tensa el sistema de transport públic», conclou el document.

Aquest fenomen s’ha detectat, per exemple, en la «demanda desproporcionada» que la Generalitat ha registrat en alguns corredors, com per exemple al bus exprés entre Barcelona i Vilafranca, que pot arribar a tenir l’augment d’un 30% dels usuaris.