Partit Popular
El Govern de Cantàbria derogarà la llei de memòria democràtica a petició de Vox
El seu debat ha provocat l’enuig de diversos assistents al ple pertanyents a associacions memorialistes

El Govern de Cantàbria (PP) derogarà la llei de memòria històrica i democràtica de la comunitat autònoma després que Vox ho hagi demanat al Parlament autonòmic.
El PRC i el PSOE, que van impulsar aquesta norma fa gairebé dos anys des de l’Executiu regional, han votat en contra d’aquesta iniciativa de Vox, que insta l’Executiu a presentar al més aviat possible un projecte de llei de derogació d’aquesta norma.
El seu debat ha provocat l’enuig de diversos assistents al ple pertanyents a associacions memorialistes, a qui la presidenta del Parlament, María José González Revuelta (PP), ha cridat l’atenció diverses vegades per aplaudir o fer comentaris durant les intervencions, i ha arribat, fins i tot, a demanar-los que abandonessin la Cambra.
«És una vergonya», han clamat mentre sortien de l’hemicicle després de produir-se la votació.
La portaveu de Vox, Leticia Díaz, ha criticat que l’actual llei «omet per complet una part de les víctimes». «El dolor no té bàndols», ha remarcat.
Amb aquesta idea ha coincidit Íñigo Fernández (PP), que assegura que la norma de l’anterior Govern PRC-PSOE és «parcial, sectària, capritxosa» i va néixer «sense diàleg» per «enfrontar els càntabres».
Fernández ha criticat que, amb aquesta llei, el secretari regional del PSOE i exvicepresident del Govern, Pablo Zuloaga, pretenia «dir a tot Cantàbriade què es podia parlar i de què no, subvencionar només les associacions memorialistes d’un costat» i «adoctrinar a les aules».
I ha apostat, això sí, per preservar dos aspectes de la legislació actual: el dret de les famílies «sigui quin sigui el bàndol» a recuperar si és possible les restes de les víctimes i els mecanismes per conservar la documentació existent.
El PSOE ha defensat que la llei de memòria històrica i democràtica de Cantàbria «no és només per a un bàndol» i, segons ha dit el seu parlamentari Mario Iglesias, aquest assumpte «no s’estaria debatent» en altres països europeus perquè les polítiques de memòria «són un deure de l’Estat democràtic desplegat per governs de diferent color».
«És un tema de justícia, els drets humans no es poden sotmetre a la voluntat política, es compleixen o no es compleixen», ha dit.
Notícies relacionadesEl portaveu regionalista, Pedro Hernando, havia ofert la col·laboració del PRC per modificar la llei i no derogar-la perquè «és necessària».
Segons la seva opinió, en aquesta sessió s’han sentit «coses falses i molt doloroses per a moltes de les víctimes». «Avui s’ha dubtat si és necessari una llei i és clar que fa falta», ha dit.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032