Missatge institucional per la Diada
Aragonès crida a obrir una segona fase de negociació per votar «lliurement» sobre la independència
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha fixat ja les bases per a una segona fase de negociació amb l’Estat. La primera etapa, la desjudicialització del procés, ha de quedar tancada amb l’amnistia que negocien ERC i Junts amb el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez. La segona, molt més complexa, serà la de l’autodeterminació, ha insistit el cap del Govern, que ha cridat el sobiranisme a unir esforços perquè els catalans votin «lliurement» sobre la independència.
«Tenim l’oportunitat de resoldre el conflicte de sobirania amb l’Estat. Ara és el moment», ha etzibat durant el missatge institucional amb motiu de la Diada des de la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, al barri del Raval de Barcelona. «Fermesa, negociació i democràcia», ha receptat per «superar definitivament la repressió i establir les bases perquè Catalunya pugui decidir sense cap límit quin ha de ser el seu futur polític».
Així s’ha pronunciat la vigília d’un Onze de Setembre marcat per les negociacions per a la reelecció de Sánchez a la Moncloa després de les eleccions del 23J, que van convertir ERC i Junts en imprescindibles perquè el candidat socialista es mantingui en el Govern. Davant la nul·la coordinació entre les dues forces, Aragonès ha tornat a cridar a la unitat per aprofitar que Catalunya «té la clau de la governabilitat de l’Estat» i ha repassat les condicions al PSOE.
L’amnistia, «com a garantia que ningú més entrarà a la presó i que els ‘exiliats’ tornaran en llibertat», i el traspàs de Rodalies i el final del dèficit fiscal –que el Govern xifra en 20.000 milions d’euros– com a «millora immediata de l’estat del benestar». Tot això, com a pas previ a l’inici d’una nova etapa de diàleg que, segons el seu parer, ha d’estar «centrada únicament i exclusivament en el fons del conflicte» perquè «el Govern i la Generalitat acordin com donar resposta a la voluntat majoritària de la ciutadania de Catalunya de decidir votant quin ha de ser el futur polític del país».
Perquè posar fi a les causes judicials del 9-N a les manifestacions després de la sentència de l’1-O, ha apuntat, és una condició «indispensable» per començar una negociació «en peu d’igualtat». «Però, l’amnistia, per si sola, no resol el conflicte de sobirania amb l’Estat. Catalunya vol votar lliurement sobre la independència, i fins que l’Estat no doni resposta a aquesta reivindicació democràtica, el conflicte existirà», ha advertit.
Per buscar una estratègia compartida dins de l’independentisme, el president ha tornat a posar sobre la taula l’acord de claredat, una proposta que donarà a llum aquest mes de setembre quan els experts finalitzin l’encàrrec del Govern de proposar com es pot encaixar un referèndum pactat.
«Ho podem fer. Fa quatre anys, en una situació similar a l’actual vam aconseguir treure els presos de la presó. I avui, amb la força que tenim com a país, hem de fer possible l’amnistia. Hem de fer possible una millora immediata del benestar de la ciutadania i hem de fer possible donar un nou impuls a la negociació amb l’Estat per establir les bases perquè Catalunya voti», ha resumit.
L’impuls al català
L’impuls al catalàAragonès ha remarcat que Catalunya està a punt d’arribar als vuit milions de persones, sent «la més plural i diversa que ha existit mai», i destacant el valor del català com a «llengua comuna, element d’identificació col·lectiva i expressió d’una cultura pròpia en constant construcció amb aportacions de tot arreu, a través de la construcció d’un país de drets i llibertats, amb oportunitats per a tots».
En aquest sentit, ha animat a donar un «impuls» al català, recordant que passos com l’oficialitat al Parlament Europeu i l’ús al Congrés dels Diputats «són importantíssims i suposen un gran avenç cap al reconeixement nacional de Catalunya». Però no n’hi ha prou, ha dit: «Tenim la responsabilitat històrica de mantenir viva la llengua i només ho farem si tots ens conjurem per parlar-la, utilitzar-la amb normalitat en tots els àmbits, sense por, sense vergonya» com a eina de cohesió social.
Al començament del missatge, Aragonès ha volgut enviar unes paraules de «suport, carinyo i solidaritat» al Marroc per l’impacte del devastador terratrèmol que commociona el país. «Estic convençut que una vegada més el poble de Catalunya tornarà a mostrar la seva solidaritat amb els pobles afectats per catàstrofes humanitàries», ha conclòs.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Requeriment de la UE Hisenda té pendent que milers d’autònoms puguin facturar sense IVA
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència
- Temperatures estiuenques Espanya continua registrant nits tropicals en plena tardor: Barcelona, Màlaga i València no baixen dels 20 graus ni a finals d’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA Sanció d’un partit per a Hansi Flick, que no podrà asseure’s a la banqueta del Bernabéu contra el Reial Madrid
- BARÒMETRE SANITARI Més del 60% dels espanyols amb assegurança privada trien la sanitat pública quan es tracta d’una malaltia greu
- Infraestructures El Govern reactiva el projecte d'allargar la C-32 fins a Lloret de Mar