Guerra d’Ucraïna

Canal Red va substituir una televisió d’ultradreta on també col·laborava una propagandista russa

L’empresa televisiva està vinculada a Jaume Roures, que va mantenir tractes durant el procés amb empresaris russos en projectes de comunicació

  • El fitxatge estrella de Pablo Iglesias per als seus mitjans, acusada de falsejar notícies quan treballava a la televisió russa

  • ¿Què és Canal Red, la televisió alternativa de Pablo Iglesias?

Canal Red va substituir una televisió d’ultradreta on també col·laborava una propagandista russa
4
Es llegeix en minuts
Marc Marginedas
Marc Marginedas

Periodista

Especialista en països de l'antiga Unió soviètica i el món àrab-islàmic.

ver +

En to provocatiu i rient, Pablo Iglesias treia pit en un tuit el 24 d’abril, i anunciava amb satisfacció que Canal Red, la televisió impulsada per ell, havia ocupat la freqüència de TDT en què abans emetia 7NN, una emissora que va definir com a «fatxa» i vinculada a «la Fundació Francisco Franco». «Espero que no hi hagi infarts al barri de Salamanca o a La Moraleja», va sentenciar, satisfet, brindant amb una coca-cola, una facècia dirigida a Marcos de Quinto, exdiputat de Ciutadans, antic vicepresident de la multinacional de refrescos nord-americana i empresari rere qui havia l’extint projecte televisiu.

Però ideologies a banda, un nexe comú, que sembla passar desapercebut a l’exvicepresident del Govern en aquesta arrencada televisiva, vincula les dues emissores: totes dues compten, en la graella de col·laboradors, amb les dues figures més destacades vinculades a la propaganda russa a Espanya, (o que, com a mínim, ho han sigut en el passat), és a dir Liu Sivaya i Inna Afinogenova.

La primera, amb més de 160.000 seguidors a Twitter i un canal de YouTube amb 200.000 fans addicionals, viatja constantment pels territoris de la Ucraïna en mans de Rússia, enviant vídeos en espanyol lloant l’ocupació i fent anàlisis geopolítiques sempre a favor de Rússia, tot i que això sí, una mica matussers i rudimentaris des del punt de vista de la propaganda. La segona, amb una audiència similar a Youtube tot i que més de dues vegades superior a Twitter, trasllada el missatge, sota el mantra del pacifisme, que s’ha de deixar d’enviar armes a Ucraïna, ja que invasors i envaïts són equiparables, i critica amb guant de seda algunes de les realitats més punyents al seu país d’origen, com l’autoritarisme de Putin o l’homofòbia d’Estat.

Maneres de fer molt diferents

Els últims temps, l’histrionisme de Sivaya ha cotitzat a la baixa en comparació a la manera de fer suau d’Afinogenova, que compta amb una imatge pública més amable i, a priori, capaç d’impactar en una audiència més nombrosa. I per a la Rússia de Putin, la ideologia mai ha sigut un problema. Durant els últims anys, el Kremlin ha demostrat ser capaç d’influir i suscitar suports en els dos marges del ventall polític de qualsevol nació, tant en la ultraesquerra com entre la ultradreta. Un bon exemple d’això és la veïna França, on abans de la invasió d’Ucraïna, Marine Le Pen, de la ultradreta, i Jean Luc Mélenchon, líder de la formació d’esquerra La França Insubmisa, proclamaven sense embuts la seva simpatia i comprensió cap al Kremlin.

O Alemanya, on la Rússia de Putin, generava suports tant en el partit ultra Alternativa per Alemanya (UdF) com en la formació esquerrana Die Linke. «Cinisme i desimboltura ideològica són senyes d’identitat del Kremlin, que pesca en totes les aigües per estendre la seva influència pel món: l’extrema dreta, adoradora dels seus valors socials obscurantistes, i l’extrema esquerra, embadalida pels seus discursos buits sobre la legítima lluita contra l’agressió capitalista occidental», explica a EL PERIÓDICO Carmen Claudín, investigadora principal del Centre de Barcelona per als Afers Internacionals (CIDOB) i filla de l’històric dirigent del comunisme espanyol, Fernando Claudín.

Empresa vinculada a Roures

D’acord amb el registre mercantil, Melancolic Films, l’empresa que ha registrat la marca Canal Red, el 24 d’abril estava a nom de Teia Roures Cervera, filla de l’empresari Jaume Roures. En el passat, aquest home de negocis català ha mantingut tractes amb homes de negocis russos a través de Víctor Tarradellas, exdirigent de CDC i personatge que va viatjar en diverses ocasions a Moscou en els moments àlgids del procés, entre altres coses per oferir el reconeixement de Crimea a canvi del reconeixement d’una Catalunya independent. Aquest grup d’empresaris russos estudiava «participar en temes de comunicació», estava disposat a invertir entre 100 i 300 milions d’euros i volia «col·locar una persona a primera línia», segons s’inclou en la interlocutòria judicial de la causa que investigava la desviació de fons per pagar les despeses de l’expresident Carles Puigdemont a Waterloo.

Notícies relacionades

L’equidistància que pregona Afinogenova per al conflicte d’Ucraïna és deixada de banda quan aborda a CaféInna, l’espai que presenta, altres temes de l’actualitat internacional, en què mostra un biaix marcadament antioccidental i, en especial, anti nord-americà. En una de les seves últimes intervencions, va abordar el tema dels exèrcits de mercenaris, dedicant la part inicial de l’espai a la milícia russa Wagner i evitant esmentar els aspectes més controvertits de la milícia, com el passat de criminal convicte del seu líder, Ievgueni Prigojin, així com les esgarrifoses execucions exemplaritzants de desertors gravades en vídeo, o les tortures a presoners en els escenaris bèl·lics on actua.

Tot seguit, Afinogenova va equiparar aquest exèrcit privat rus amb Blackwater, el grup nord-americà, i va destacar les seves actuacions més controvertides a l’Amèrica Llatina. Experts que segueixen de prop les campanyes d’influència i desinformació russa creuen que es tracta d’una manera d’estendre l’«hostilitat cap als EUA entre la població d’origen llatinoamericà resident a Espanya». Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, des del 2021 al nostre país ha crescut un 21% la xifra de persones hispanes amb dret a vot en una consulta electoral. ‘CaféInna’, de l’antiga subdirectora de la web d’RT, és sens dubte un dels plats forts de Canal Red, que fins i tot ha posat a la venda una sèrie de tasses de cafè amb el logotip del programa al seu portal de vendes a la web, latiendarepublicana.com.