Transició
Vergés acusa l’Estat d’obstaculitzar la recuperació de la memòria històrica
El Parlament homenatja les víctimes del franquisme en un acte amb tots els partits, menys Vox i el PP
	
La vicepresidenta del Parlament, Alba Vergés, ha lamentat aquest dilluns que la Transició no fos una «ruptura» amb la dictadura, ni donés «resposta a les famílies de les víctimes». «Es va construir partint d’un silenci imperdonable», ha denunciat en l’acte institucional en homenatge a les víctimes del franquisme celebrat a la Cambra catalana. Així, ha demanat continuar avançant en polítiques de memòria històrica per revertir la situació i ha acusat el «marc legal i ideològic de les institucions espanyoles» de torpedinar-lo.
La republicana ha fet aquest retret davant l’Associació pro Memòria als Immolats per la Llibertat a Catalunya, així com també del president Pere Aragones, la consellera Gemma Ubasart i de representants de tots els partits, menys de Vox i el PP. Segons Vergés, el restabliment de la democràcia «no ha aconseguit deixar enrere el llast de la dictadura, ni dona resposta a les demandes de justícia dels familiars de la víctimes» i de tot això en tenen part de culpa els «obstacles» de les institucions de l’Estat.
En aquest punt, Vergés ha posat en valor la llei catalana que va declarar nuls els judicis sumaríssims del franquisme que van afectar 78.000 persones, tot i que ha lamentat que no es fes aquest pas fins al 2017. «Malgrat que amb retard, continuem avançant cap al desgreuge», ha conclòs Vergés, i ha assegurat que el Parlament estarà sempre al costat de les víctimes i de la justícia.
Notícies relacionadesJustament, l’acte d’aquest any coincideix amb l’inici de la tramitació parlamentària –a principis de maig– de la nova llei del Govern sobre memòria històrica i que preveu, entre d’altres, la retirada de la simbologia franquista a tot Catalunya en dos anys i sancions contra l’enaltiment de la dictadura.
L’homenatge ha tingut lloc a les portes de la biblioteca de la Cambra catalana, davant l’estàtua ‘La Pietat’ de Ferran Ventura, que justament va ser una donació de l’Associació pro Memòria als Immolats, a qui Vergés ha agraït la seva «lluita tenaç» per «impedir que s’imposi un relat basat en el silenci i l’oblit». L’esdeveniment també ha comptat amb diverses interpretacions musicals a càrrec del guitarrista Glenn Bargain, alumne del Centre Superior de la Fundació Conservatori Liceu.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
 - Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
 - Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
 - Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
 
- Crítica de llibres ‘Mentideros de la memoria’, de Gonzalo Celorio: retalls de temps
 - Aquests són els millors supermercats per comprar pa, segons l’OCU
 - Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
 
			
			
	
		