Canvi climàtic
El Govern demana «com contra la covid» unitat per combatre la sequera
L’Executiu aprova un pla per millorar la qualitat de l’aire que preveu l’extensió de les zones de baixes emissions més enllà de BCN

El Govern ha demanat aquest dimarts oblidar les qüestions partidistes per combatre, des de la unitat, la situació de sequera que viu Catalunya, «com va aconseguir la covid», va exemplificar la portaveu de l’Executiu, Patrícia Plaja. La portaveu, arran de les crítiques d’imprevisió que tant PSC, com Junts, com Comuns, llancen al Govern, va recordar que les primeres mesures davant la crisi hídrica es van realitzar l’octubre del 2021, amb l’aplicació del Pla de Sequera. El gener del 2022 es va decretar la prealerta i al juliol d’aquell any la dessalinitzadora del Prat ja operava al 85% de la seva capacitat. Just en el mateix moment en què les conques del Llobregat i del Ter entraven ja en alerta.
«És un problema de país que cal treballar des de la corresponsabilitat. El Govern ha començat a reunir-se amb els grups parlamentaris per trobar punts de consens, de cara a la cimera de divendres vinent», va assenyalar Plaja. La portaveu també va afegir que, més enllà d’abordar la present crisi, l’objectiu és mirar com combatre, en un futur, una situació que, produïda pel canvi climàtic, sembla que no anirà a millor.
Pla de qualitat de l’aire
D’altra banda, i també en l’àmbit de la Conselleria d’Acció Climàtica que lidera Teresa Jordà, el Govern ha analitzat el pla de qualitat de l’aire, horitzó 2027, que es tramitarà com a decret. El nou Pla, que per primera vegada s’amplia més enllà de la conurbació de Barcelona (els 40 municipis del Barcelonès, del Baix Llobregat i dels dos Vallès que conformaven la Zona de Protecció Especial de l’ambient atmosfèric), s’aplicarà a tot Catalunya i estableix 84 mesures i 374 actuacions per millorar la qualitat de l’aire i la salut dels habitants de tot el país.
Notícies relacionadesLes actuacions tenen per objectiu reduir les emissions dels contaminants i acostar-se als nivells recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Les 374 actuacions previstes s’apliquen als sectors del transport terrestre i la mobilitat, l’industrial i energètic, el domèstic, l’institucional i comercial, el ramader i agrícola, la planificació territorial i urbanística, el transport marítim, el transport aeri i la comunicació, i investigació.
També inclou actuacions en casos d’episodis d’alts nivells de contaminació. En l’àmbit de la mobilitat, figuren 170 actuacions, entre les quals destaquen la regulació de les zones de baixes emissions (ZBE) i la seva possible generalització, més enllà de la que ja hi ha a la capital catalana, i l’establiment de mesures addicionals per a 12 corredors de mobilitat estratègics
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Visita de l’Alcalde al pròxim orient Collboni ressuscita el Districte 11 de Maragall per cooperar amb Palestina
- Novetats editorials ‘La calavera de l’apòstol’: Jaume Clotet torna amb la segona entrega de la seva trilogia de conspiracions religioses
- EL FINAL DEL MERCAT Fermín es debat entre Chelsea i Barça
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Habitatge La concessió d’hipoteques es dispara fins a xifres no vistes des del 2011
- TRIPLE CORONA D’AMICS La mirada reverencial de dos campions que idolatren el professor Márquez