Viatge del president a França
Aragonès reivindica Maragall i aplaudeix la capacitat de «superar fronteres» de l’Euroregió
Occitània traspassa la presidència de l’organisme a Catalunya per als dos pròxims anys

Pere Aragonès ha rebut aquest divendres de mans de la presidenta d’Occitània, Carole Delga, la presidència rotatòria de l’Euroregió Pirineus-Mediterrània que associa les dues regions, i les illes Balears. I en la glossa de l’organisme, que fa 20 anys va impulsar el llavors president Pasqual Maragall, el republicà va aplaudir la capacitat superadora de fronteres» de les euroregions. De fet, va reivindicar Maragall fins i tot en tres ocasions, tant en roda de premsa com en l’acte de traspàs, i va destacar «el lideratge» que va tenir l’exdirigent socialista fa dues dècades, amb la seva «visió estratègica que la participació europea de Catalunya havia de partir d’aliances territorials més àmplies». «Però aquest lideratge l’hem de saber redirigir i reforçar la influència europea al Mediterrani», va afegir.
En la clausura de l’acte de traspàs, celebrat a Tolosa, Aragonès ha afirmat que l’Euroregió és «el millor aliat del projecte europeu» i ha avançat que en els pròxims dos anys treballaran per consolidar aquest projecte a través d’iniciatives euroregionals, i també ha instat a resoldre qüestions internes de caràcter fronterer, superant règims fiscals i laborals entre les regions. També va defensar la necessitat de treballar en comú, a nivell europeu, salvaguardant la «diversitat liingüística i cultural que ens distingeix» i destacant la riquesa que suposa per a Europa el «mosaic de llengües» existent.
Compromisos triregionals
En l’assemblea de l’Euroregió d’aquest divendres, Catalunya, les Balears i Occitània s’han compromès a impulsar una macroregió mediterrània per «respondre coordinadament als reptes comuns ambientals, socials, culturals i econòmics» que afecten els territoris de la conca mediterrània.
Aquestes regions s’han compromès a «participar activament» en la implementació de l’estratègia macroregional, insistint en àmbits com la sostenibilitat i la pèrdua de biodiversitat, les conseqüències de l’escalfament global i s’han emplaçat a prestar una atenció especial a la situació insular de les balears respecte d’aquests temes.
Així mateix, les tres parts han reclamat el desplegament d’«infraestructures mediterrànies energètiques estructurals» i que es doni recolzament a la transició energètica de les illes i la millora de la seva sobirania energètica, i també han proposat que es reforcin els instruments financers europeus de suport a la cooperació en l’àmbit mediterrani per poder implementar la macroregió.
Aragonès culmina així el viatge que el va portar, dijous, a la Catalunya Nord on va visitar la casa on va viure l’expresident Francesc Macià a Prats de Molló, així com les instal·lacions del club de rugbi USAP Perpinyà, entre altres actes.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- ¿Ningú vol dimissions?
- Dijous 30 d'octubre a las 18:30h El Periódico et convida a participar en el nou #afterwork, L'Hospitalet 100 anys de ciutat
- Barcelona Andrea Tova, mexicana a Catalunya: “Em vaig equivocar de país. No sabia que parlaven català”
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA