Nou lideratge a Ciutadans

La llista avalada per Arrimadas guanya Edmundo Bal en unes ajustades primàries

Des d’avui l’eurodiputat Adrián Vázquez i la balear Patricia Guasp lideraran el partit i Arrimadas deixa oficialment de ser-ne la presidenta

Bal, que va plantar cara a l’actual presidenta, perd amb poca diferència de vots en uns resultats més ajustats del previst

1
Es llegeix en minuts
Paloma Esteban
Paloma Esteban

Redactora

ver +

L’eurodiputat Adrián Vázquez i la líder del partit a les Balears, Patricia Guasp, són des d’aquest dijous el tàndem que liderarà Ciutadans. S’han complert els pronòstics. L’opció més viable era que la seva llista fos la més recolzada en les primàries. En concret, el 53% dels que van votar en les eleccions internes durant els últims dos dies van impulsar l’anomenada candidatura oficialista, recolzada per Inés Arrimadas i Begoña Villacís.

En segon lloc va quedar la llista crítica encapçalada per Edmundo Bal, que compta amb el suport de la majoria del grup parlamentari al Congrés. Les diputades Mari Carmen Martínez i Sara Giménez, de fet, se situaven als primers llocs també junt amb l’advocat de l’Estat.

Ara s’obre un escenari nou per a la formació taronja en què hi ha molt poques certeses. La principal és que Inés Arrimadas deixa de ser-ne la presidenta menys de tres anys després que hi arribés, el març del 2020, després de la sortida de l’anterior cúpula liderada per Albert Rivera. L’acord entre la candidatura guanyadora i l’exlíder ha sigut en tot moment que la política de Jerez es mantindrà com a portaveu al Congrés. La continuïtat que precisament la llista de Bal volia canviar i que Arrimadas deixi de ser radicalment la principal veu dels taronges a la Cambra.

Notícies relacionades

Tot i que la majoria de dirigents consultats insisteix que tothom respectarà els resultats, s’ha de veure com s’aconseguirà la convivència en un grup parlamentari que ha quedat destrossat amb aquest procés de primàries. La nova executiva, per tant, quedarà ratificada en l’assemblea general del partit aquest cap de setmana a Madrid. Les úniques novetats possibles apunten a algunes esmenes dels nous estatuts que podrien tirar endavant en el conclave, i que es refereixen fonamentalment a les incompatibilitats previstes en el nou model bicèfal.

En aquest moment el que diuen els estatuts és que els càrrecs orgànics (la secretaria general) no són compatibles amb els polítics, per la qual cosa Vázquez no podria mantenir l’acta d’eurodiputat al ser elegit secretari general. Tanmateix, sembla que hi ha un consens total que tirarà endavant l’esmena que elimina aquesta incompatibilitat i, per tant, estarà al capdavant dels dos càrrecs.