Candidat a la secretaria general de Ciutadans
«És l’hora de fer el do de pit perquè Cs torni a ser decisiu, perquè no hi ha pla b»
«El PP creu que es pot mercadejar amb les actes; no temem que regidors o diputats nostres a Astúries es passin a un partit així», assegura Adrián Vázquez
És el candidat de la llista que disputa el lideratge de Ciutadans a Edmundo Bal. L’eurodiputat Adrián Vázquez (Madrid,1982), junt amb la coordinadora balear, Patricia Guasp, aspira a «reflotar» un partit que ha caigut en picat als últims processos electorals i a les darreres enquestes, defensant la seva vocació liberal i amb el compromís de pactar indistintament amb el PSOE o el PP per, si escau, arraconar «els populismes i els nacionalismes».
–¿Com valora el pla d’Alberto Núñez Feijóo d’oferir a la direcció de Ciutadans que surti d’aquest procés intern la incorporació al PP?
–És una proposta molt en la línia del que és el PP. Pensen que es pot mercadejar amb els valors i que les actes de diputat o regidor són de qui les vengui a un preu més alt, com han estat fent els últims mesos. No acceptem aquesta oferta, que no em sorprèn, perquè els trànsfugues no els molesten en la seva història com a partit. Però ser liberal no és el mateix que ser conservador.
–¿A què es refereix?
–Promoure i defensar les llibertats personals que cadascú pugui viure o tenir una família del model que sigui és molt liberal i és el contrari a ser conservador. Entenem que el nostre país necessita una reforma profunda de les institucions, com el sistema de les pensions que està en fallida. No es poden utilitzar les institucions o uns nínxols de població com a eina electoral.
–¿Tem que algun regidor de Ciutadans a l’Ajuntament d’Oviedo o que algun diputat regional se’n vagi al PP per a les eleccions del 28-M?
–No, la gent que és de Ciutadans mai faria el salt a un partit que té aquest historial amb la corrupció, ni se n’aniria a un partit conservador que no entén la llibertat personal com la lliure elecció de qualsevol tipus de família, o que mercadeja amb la composició de les institucions.
–¿Per on passa la reflotació de Ciutadans?
–El projecte que defensem Patricia Guasp, jo i altres companys consisteix a fer un canvi radical de cares, una cosa molt important, i per això en la nostra proposta som tots gent nova. Però sense dilapidar el talent que tenim a les institucions. També defensem un canvi radical en la manera de fer les coses. A Ciutadans hem fet moltes coses bé, però també és cert que els últims anys algunes decisions ens han fet molt mal i ens han portat a una situació molt delicada. Hem de capgirar completament el partit en 45 dies per tornar a il·lusionar els espanyols i ser una eina útil a les eleccions del maig, que són la clau.
–¿Per què va perdre Ciutadans el suport a les urnes? ¿Quins són aquests errors dels quals parla?
–El context polític no ha ajudat, però un error que es va cometre va ser el de fer només pactes autonòmics amb el PP després de les eleccions del 2019. No va estar bé. Som un partit liberal i el que no farem és encapsular-nos a pactar només amb la dreta o només amb l’esquerra. La nostra candidatura es compromet a pactar, on puguem ser decisius, sobre la base del nostre programa i no ens doblegarem ni a dreta ni a esquerra. Un altre error clar va ser la moció de censura a Múrcia, perquè no vam entendre el context social que la gent volia estabilitat a les institucions i no fer jocs malabars a un costat o a l’altre. Aquest tipus d’errors no es tornen a cometre.
–¿Va ser un error la gestió de la victòria a Catalunya el 2017?
–D’aquella victòria cal estar molt orgullosos en un moment en què hi havia un atac a l’Estat, als valors de primera Constitució i als europeus. Però les majories parlamentàries són la suma d’unes majories simples i nosaltres no la vam aconseguir. No entenc gaire bé la llegenda que Ciutadans no va fer res amb la seva victòria, quan era una qüestió d’una majoria parlamentària que no es va donar per poder governar.
–¿L’ombra d’Inés Arrimadas és allargada?
–No, Inés Arrimadas és una gran oradora i una gran parlamentària, com demostra cada dia al Congrés. Ella ha fet un pas a un costat, no estarà en aquesta executiva permanent i continuarà sent portaveu al Congrés, perquè és una de les millors, no només del partit, sinó de l’arc parlamentari espanyol. Com deia abans, no estem a Ciutadans per malgastar talent. Una cosa serà qui marqui la pauta política del partit, que ho farem des de la nova comissió permanent, si guanyem, i una altra de molt diferent és la representació institucional.
–¿En què es diferencia el seu programa del d’Edmundo Bal?
–No es poden fer les coses com es feien abans amb Edmundo Bal, que ha sigut el número dos del partit en el moment del nostre pitjor cicle electoral. Una altra diferència és que el nostre objectiu són les eleccions municipals i autonòmiques del maig, mentre que el senyor Bal està més interessat a autoproclamar-se candidat a les eleccions generals que encara no sabem ni quan són. La nostra candidatura és la de la regeneració; no som cesaristes. És l’hora de fer el do pit perquè aquest partit torni a ser decisiu; aquí no hi ha un pla b. I, si no ho aconseguim, deixarem orfes milers d’asturians i espanyols, que només tindran el bipartidisme, els populismes o els nacionalismes.
Notícies relacionades–¿Com veu el partit a Astúries?
–La situació a Astúries no és gaire diferent de la d’altres territoris. A l’Ajuntament d’Oviedo i a les institucions on som, hem demostrat que els càrrecs de Ciutadans treballen. Però hem de tornar a aconseguir que la nostra marca sigui competitiva. Al febrer, la nostra candidatura es compromet a fer primàries perquè els afiliats asturians decideixin qui els representarà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nou descobriment Un estudi demostra que els romans ja buscaven or a la Cerdanya
- Empreses Ángel Simón reforça el seu poder al capdavant d’Indra Sistemas
- A Catalunya Els Comuns recuperen la llei per fixar impostos als creuers
- Junta d’accionistes Gianni Vittorio Armani, nou conseller delegat d’Endesa
- Una opa d’Estée Lauder sobre Puig obrirà un ball mundial de fusions
