Múrcia | Eleccions autonòmiques

Vox es menja el buit de Cs, amb sis escons més i el suport d’un de cada cinc murcians

Segons una enquesta d’Invymark, el PP guanyaria les eleccions, però es quedaria a quatre o cinc de la majoria absoluta

Vox es menja el buit de Cs, amb sis escons més i el suport d’un de cada cinc murcians
3
Es llegeix en minuts

No hi ha enquesta que no pronostiqui una golejada de la dreta a les pròximes eleccions autonòmiques a la Regió de Múrcia. L’última, a la qual ha tingut accés aquesta redacció, la firma l’institut de recerca sociològica i d’estudis d’opinió Invymark. Segons aquesta enquesta, el Partit Popular guanyaria les eleccions al rebre el vot del 37,6% dels vots de l’electorat, de manera que milloraria els resultats del 2019 (16 escons) fins a assolir els 18 o 19 diputats, a falta de quatre o cinc de la majoria absoluta (23).

El candidat popular, Fernando López Miras, haurà de mirar cap a la seva dreta, Vox, per no perdre el seu lloc al palau de San Esteban, seu del Govern autonòmic. El candidat de Vox, José Ángel Antelo, per la seva banda, aconseguiria treure més del doble d’escons dels que la seva formació va obtenir el 2019 i passaria de 4 a 10. Aquest sondeig pronostica que un de cada cinc murcians (20,1%) votaran Vox a les eleccions autonòmiques del maig.

El partit de Santiago Abascal obtindria 10 diputats a les autonòmiques al rebre el suport del 20% de l’electorat

Els sis escons de creixement de Vox són, precisament, els que deixaran d’estar ocupats per Ciutadans, partit que desapareix de l’hemicicle murcià després d’obtenir un 2,1% dels suports (és necessari arribar al 3% per entrar a l’Assemblea Regional).

A l’esquerra només li queden les sobres del pastís. El PSOE, que va guanyar les eleccions als últims comicis regionals, baixaria de 17 a 13 o 14, prediu Invymark. Amb José Vélez al capdavant, els socialistes rebrien el suport del 28,6% dels electors.

L’únic partit que no es mou a la foto és Unides Podem, que continua mantenint el suport del 5,6% dels murcians i manté dos diputats, que seran, tal com han anunciat, María Marín i Víctor Egío.

Cap altre partit de l’anomenada esquerra alternativa entraria a la cambra. Aquest sondeig s’ha fet sota la hipòtesi de la participació d’Unides Podem (Podem i Esquerra Unida), si bé encara estan obertes les negociacions a la Regió perquè tota l’esquerra a l’esquerra del PSOE es presenti unida el 28-M.

El PP i Vox vorejarien el 60% dels vots (57,7%), enfront el 34,2% de la suma dels partits d’esquerra.

Fitxa tècnica

Per fer aquesta enquesta, l’institut de recerca sociològica i d’estudis d’opinió Invymark ha realitzat a la Regió de Múrcia 1.100 entrevistes (630 a mòbils i 470 a fixos). L’error mostra és del 3,2% (N = 1.001) per a un grau de confiança del 95,5% (dos sigmes) i en la hipòtesi més desfavorable de P = Q = 0,5 en el supòsit de mostreig aleatori simple. El treball de camp va transcórrer del 12 al 18 de desembre del 2022.

José Ballesta necessitarà Luis Gestoso

El pas per l’oposició durant gairebé dos anys al consistori murcià sembla que li ha anat al Partit Popular, que trauria entre 12 i 13 regidors, quan el mandat present en té 11. Tanmateix, continuen sent insuficients perquè José Ballesta, el que va ser alcalde del municipi fins a la moció de censura del 2021, pugui governar amb majoria absoluta (en necessita 15). En cap cas el PSOE i Podem facilitaran la tornada de Ballesta a l’alcaldia, de manera que, davant la desaparició de Cs que pronostica l’enquesta, el PP només podrà comptar amb Vox. Luis Gestoso entraria al consistori formant un grup municipal de set regidors, més del doble dels que té ara mateix (en té tres). Cal veure el poder de negociació de Ballesta per convèncer Gestoso, actual diputat nacional amb Abascal, que el deixi governar en solitari.

Notícies relacionades

Per la seva banda, el PSOE mantindria els nou regidors que té el seu grup municipal actualment (o vuit). Sense Cs, el seu actual soci, només podria recolzar-se en els morats, que perdrien un regidor i es quedarien només amb un. Del tot insuficient per formar un govern d’esquerres.

Per elaborar aquest sondeig, Invymark ha realitzat 600 entrevistes especifiques entre censats de més de 18 anys al municipi (380 a mòbils i 220 a fixos) distribuïdes de manera proporcional al cens i territori entre el 12 i el 18 de desembre.

José Ángel Antelo vol ser una «alternativa total» a l’Agenda 2030