Reforma del Codi Penal

Com està i com quedarà el delicte de malversació després del pacte PSOE-ERC

  • Les penes es mantenen fins als 12 anys de presó per als casos amb «ànim de lucre» i s’introdueix un delicte derogat el 1995

zentauroepp45709990 c digo penal181101133653

zentauroepp45709990 c digo penal181101133653

4
Es llegeix en minuts
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +
Cristina Gallardo

¿Com es regula ara la malversació?


L’article 432 del Codi Penal actual es refereix a aquelles autoritats o funcionaris públics que hagin comès un delicte de «perjudici patrimonial» sobre béns públics, per als quals es preveuen penes de presó d’entre dos i sis anys de presó, i inhabilitació per a càrrec públic d’entre sis a 10 anys. Es preveuen les mateixes penes per als que cometin apropiació indeguda sobre el patrimoni públic. 

La unió de les dues conductes –administració deslleial i apropiació indeguda– en un mateix article, i associades a unes mateixes penes, es va realitzar el 2015, a proposta del PP llavors en el Govern. El tipus penal contenia penes agreujades de fins a vuit anys en determinades circumstàncies, com les d’entorpir serveis públics o que el valor del perjudici causat excedís els 50.000 euros. Si aquesta quantitat passava de 250.000 euros, la pena s’imposaria sempre en el seu grau superior. Això suposa que la pena pot arribar fins als 12 anys de presó.

L’article següent, el 433, es refereix a casos menors, en els quals el desviat no superi els 4.000 euros, per als quals la presó no supera els dos anys. També es contemplen altres supòsits per als quals només s’apliquen penes d’inhabilitació, referits a falsejaments comptables o facilitació a tercers informació mentidera relativa a la situació econòmica. Si es causés perjudici econòmic a l’entitat, les penes prevista són d’un a quatre anys.

Un tercer article, el 434, es refereix als supòsits en els quals el culpable de malversació hagués reparat de manera efectiva i íntegra el perjudici o haugés col·laborat en la investigació. En aquests casos la pena que li correspon és la inferior en un o dos graus.

¿En què consisteix la proposta pactada entre el PSOE i ERC?


La proposta pactada entre el PSOE i ERC, a diferència de la legislació actual, distingeix entre els que actuen «amb ànim de lucre», és a dir, apropiant-se dels diners públics o facilitant que ho faci un tercer; i aquells que, «sense ànim d’apropiar-se’ls», els destina a usos privats o donen una aplicació diferent però també amb finalitats públiques als recursos d’aquells per als quals estan destinats. En aquesta diferenciació, entre els que es queden el desviat i els que no, pivota tota la reforma.

¿Com queden les penes quan hi ha lucre personal?


Es toquen tres articles, 432, 433 i 434, en els quals es distingeixen diversos supòsits. En el primer se cita expressament l’ànim de lucre com a requisit per imposar les mateixes penes que preveu la legislació actual, això és, d’entre dos i sis anys de presó i inhabilitació especial per a càrrec o ocupació pública d’entre 6 a 10 anys. Les rebaixes es proposen per als casos en els quals no hi hagi aquest lucre personal, com va passar en l’1-O, perquè en els supòsits greus el càstig queda igual.

També es preveuen tipus agreujats per a circumstàncies determinades. Així, les penes serien d’entre quatre a vuit anys de presó, i la inhabilitacions d’entre 10 i 20 anys per als següents supòsits: mal o destorb greu al servei públic, quan el perjudici superi els 50.000 euros o si les coses malversades fossin de valor artístic, cultural o científic. Per a desviacions de més de 250.000 euros, les penes també seran superiors. La màxima pena de presó prevista són 12 anys de presó.

Rebaixes de penes per als casos «sense ànim» de lucre


Les rebaixes es comencen a introduir en l’article 432 bis, que es refereix a aquells responsables públics que «sense ànim d’apropiar-s’ho», destinin a usos privats «el patrimoni públic posat a càrrec seu per raó de les seves funcions». Aquí es produeix la rebaixa sobre el delicte actual, ja que les penes seran de sis mesos a tres anys. No obstant, s’hi afegeix un segon paràgraf, que diu que en aquests casos a qui no reintegri el distret als 10 dies d’iniciat el procés judicial, se li imposaran les penes de l’apartat anterior, que són més greus.

La novetat principal, tanmateix, apareix en el nou article 433, que és el que més encaixaria amb fets com els del procés, al referir-se a casos en els quals els responsables donen al patrimoni públic «una aplicació pública diferent d’aquella a què estigués destinat», aquí la pena es rebaixa ostensiblement i serà d’entre un a quatre anys, tot i que en realitat aquesta conducta estava despenalitzada des del Codi Penal del 1995 i només es podia perseguir en el Tribunal de Comptes.

Aquest ha sigut el punt clau en la negociació entre les dues forces polítiques, ja que la proposta inicial d’ERC no contemplava ni tan sols aquesta possibilitat, ja que despenalitzava el supòsit. La inhabilitació per a aquest cas és d’entre dos i sis anys (si ha existit dany greu al servei públic) i només d’un a tres anys si no s’acredita aquest dany.

¿Què es considera patrimoni públic?


Un afegit a aquest paràgraf 433 descriu què es considera patrimoni públic, que segons la reforma serà «tot el conjunt de béns i drets, de contingut economicopatrimonial» pertanyent a les administracions públiques. Una última modificació, en l’article 434, preveu la imposició de les penes més lleus a qui repari el perjudici causat abans del judici.