La tragèdia de la frontera
Gabilondo llança el seu informe de Melilla contra Marlaska
El Defensor del Poble publica la totalitat d’una investigació preliminar sobre els fets del 24 de juny

Les pedres continuen volant entorn de la tanca fronterera de Melilla, però ara no són ni una multitud de migrants ni un esquadró de gendarmes que se les llancen entre si. El Defensor del Poble ha revifat la polèmica política i institucional sobre la massacre ocorreguda en una allau a la frontera en la negra jornada del 24 de juny passat, al publicar aquest dilluns a la seva web l’informe complet que va redactar després de la seva investigació dels fets.
És una investigació no conclosa, ja que l’informe és anterior a haver escoltat la informació ampliada i les al·legacions de la Guàrdia Civil i d’Interior, com han lamentat també aquest dilluns fonts d’aquest ministeri, queixant-se que la difusió del dossier els «genera indefensió».
Com que l’informe del Defensor és previ a les explicacions d’Interior, conté acusacions com que se li han entregat gravacions desproveïdes d’àudio. Interior ja va explicar al Defensor que els vídeos que graven els drons i els helicòpters no tenen mai so.
Crítiques als guàrdies
Però altres afirmacions de la investigació del Defensor, ja conegudes, adquireixen nova rellevància acabades de publicar. Entre elles, que «no resulta plausible que no es tingués cap coneixement de la situació de risc» que s’acostava a Melilla.
Diverses fonts de la seguretat de l’Estat relacionades amb els fets han asseverat que el Marroc no havia informat dels plans que tenien els líders, pel que sembla sudanesos, que en formació organitzada van portar mes de 2.000 de subsaharians contra el pas fronterer del Barri Xinès pel costat de Nador.
Així mateix, i en el seu tram més contundent, el document critica que les forces de seguretat disparin els seus mitjans de contenció antiavalots (pots i pilotes de goma... o altres elements) contra els subsaharians quan aquests estan a la part alta de la tanca, creuant-la cap a territori espanyol. Segons el Defensor del Poble, la violència de l’assalt «no justifica que els agents llancin pedres a les persones que es troben en la part superior de la tanca».
De fet, el Defensor recomana: «L’ús dels mitjans de contenció, una vegada que aquestes persones ja estan enfilades dalt de la tanca, no ha d’incrementar la situació de perill en la qual aquestes persones s’han col·locat».
Queixes d’Interior
Amb un eufemisme com «aquestes afirmacions no poden ser compartides», l’informe de la institució que envia Ángel Gabilondo posa en dubte asseveracions del primer relat que Interior i la Direcció General de la Guàrdia Civil van fer sobre els fets.
Però aquest eufemisme és anterior a l’ampliació d’informació que va ser requerida a les forces de seguretat sobre els fets ocorreguts a la frontera de Melilla el 24 de juny passat. I d’això s’ha lamentat el ministeri fent pública una nota en la qual mostra la seva «sorpresa» perquè «s’estigui difonent ara un escrit anterior a les minucioses i detallades al·legacions realitzades la setmana passada» .
En la seva nota, el departament que dirigeix Fernando Grande-Marlaska insisteix que tots els rebutjos en frontera «es van realitzar d’acord a la legislació vigent» i que «la Guàrdia Civil en cap moment va ometre el deure d’auxili».
Els rebutjos en frontera
El Defensor del Poble assegura en el seu informe que «alguns agents marroquins van accedir a territori espanyol i agents espanyols els fan entrega de les persones que havien aconseguit interceptar, per procedir al seu trasllat al Marroc».
L’informe va ser conclòs el 14 d’octubre passat, i segons les seves primeres conclusions, «s’observen entregues expeditives a través de la tanca», fent-se «impossible afirmar que s’han realitzat rebutjos en frontera d'acord amb les mínimes exigències legals».
Notícies relacionadesL’informe, que ja va ser resumit en una nota de premsa del Defensor del Poble, insisteix al Govern per a una revisió de la legislació que va fer possible la devolució, sense apreciar el seu possible estat de vulnerabilitat, de 470 persones migrants aquella jornada.
Tant el ministre Marlaska com diverses fonts d’Interior fa tota la tardor que afirmen que els rebutjos en frontera es van fer d'acord amb la legalitat.
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- De la política, ¿se’n surt? (VII) Alberto Fernández Díaz: «Em va doldre que Quim Forn entrés a la presó»
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Espanya buidada El concurs de llançament de pernil
- GUERRA A UCRAÏNA La Unió Europea denuncia que Rússia ha atacat la seva delegació a Ucraïna
- El sorteig europeu L’Arsenal i viatjar al Kazakhstan, les amenaces de la Champions
- EL FINAL DEL MERCAT L’impensat dilema de Fermín
- Apunt Lamine, dins i fora
- La vuelta Ayuso i els seus donen el cop a Figueres en la contrarellotge