Substitueix Enrique Santiago
Lilith Verstrynge, de ser testimoni del naixement de Podem a secretària d’estat per a l’Agenda 2030
Belarra nomena Verstrynge secretària d’estat per a l’Agenda 2030 i destitueix Enrique Santiago, líder del PCE

Pocs són els que van ser en els inicis de Podem i segueixen avui dia en política. O en el partit. Una d’aquestes rara avis és Lilith Verstrynge que, tot i que d’una manera peculiar, va viure el naixement de la formació morada gairebé de primera mà, testimoni de les converses entre el seu pare –també considerat un dels pares ideològics de Podem–, Jorge Verstrynge, i Pablo Iglesias. Ara, Verstrynge –filla– (Madrid, 1993) serà la pròxima secretària d’estat per a l’Agenda 2030, dependent del Ministeri de Drets Socials que lidera Ione Belarra i en substitució del líder del PCE, Enrique Santiago.
Nascuda a Madrid, la també secretària d’Organització de Podem es va criar en una llar en la qual la política impregnava totes les converses. El seu pare va ser en la fundació d’Aliança Popular, junt amb Manuel Fraga, però la seva evolució política el va acabar portant a posicions més pròximes al PSOE, partit al qual es va afiliar, i a ser assessor del PCE i d’IU. La seva mare, Mercedes Revuelta de las Heras, és una reconeguda activista de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH).
Verstrynge va estudiar al Liceu Francès de Madrid i va continuar els estudis a París. Aquí es va graduar en Història a la Universitat Denis Diderot el 2013 i es va continuar formant amb un màster en Ciències Polítiques i Estudis Europeus a la Universitat de la Sorbonne Nouvelle. També va estudiar a la Universitat de Munic un màster en Relacions Internacionals i va acabar tornant a França per formar-se en Alt Funcionariat i quadros polítics. A més, va aprendre amb fluïdesa el castellà, el francès, l’anglès, l’alemany i el portuguès. I, una mica menys, l’àrab.
El salt a la política
Feminista i marcadament ecologista, la seva vinculació oficial amb Podem va arribar el 2016, quan va entrar com a assessora del partit al Parlament Europeu. Allà es va especialitzar durant més de 3 anys en les dinàmiques internes de la política europea abans de ser requerida pel mateix Iglesias per formar part del seu equip d’assessors en el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030. El mateix al qual ara tornarà, però ja amb galons de comandament.
Després de la sortida d’Iglesias de la política, després del fracàs electoral de les eleccions autonòmiques madrilenyes, el poder en el partit ha recaigut sobre Belarra, una de les persones més pròximes a l’exlíder morat. L’estiu passat, quan l’actual ministra va ser escollida secretària general del partit va ajudar Verstrynge a pujar fins a un dels llocs més delicats i amb més responsabilitat dins de la formació, el de secretària d’Organització. Era la primera vegada que una dona ostentava aquest càrrec a Podem.
Una tasca complexa
Notícies relacionadesLa situació en la qual es va trobar el partit no era senzilla. El desmesurat creixement dels morats en tot just uns quants anys va impedir la construcció d’una estructura territorial sòlida i la falta de força als territoris és més que visible en les últimes eleccions autonòmiques. Verstrynge, de manera discreta però constant, s’ha passat l’últim any recorrent el país, i ha intentat reactivar molts dels nuclis morats.
La prova de foc van ser les eleccions andaluses. La futura secretària d’estat per a l’Agenda 2030 es va implicar de ple en les tenses negociacions per conformar una coalició unitària a l’esquerra del PSOE. Els frecs i discrepàncies en aquells dies entre els partits que componen Unides Podem són, en part, el motiu de la destitució d’Enrique Santiago i el conseqüent ascens de Verstrynge.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»