Anàlisi
Els indults, una victòria òrfena | Videoanàlisi de Verónica Fumanal
La percepció social per part de l’electorat del PSOE fora de Catalunya sobre aquesta mesura de gràcia és negativa
Diuen que les victòries polítiques tenen molts pares i que les derrotes són òrfenes, però també hi ha victòries que ho són. Aquest és el cas de la que, segons la meva opinió, és una de les mesures més audaces, valentes i necessàries dels últims anys de la política espanyola: els indults als líders del procés. Fa un any que el Govern els va concedir i en tan sols un any, la situació política a Catalunya ha canviat radicalment: la Generalitat participa en la majoria dels fòrums multilaterals del país, el diàleg ha tornat entre els dos governs i la convivència s’està restablint a poc a poc en el si de la societat catalana.
Poques mesures hi ha més polítiques i amb menys efectes secundaris que la concessió dels indults. Es pot recordar que, des de 2015, el desafiament territorial secessionista era el principal problema a Catalunya, un dels principals problemes del conjunt d’Espanya i un dels temes amb més projecció en els mitjans de comunicació a nivell internacional. Les conseqüències socials, polítiques i econòmiques van devastar la comunitat i sobretot la vida dels catalans. Durant el més profund de la crisi, les reclamacions de diàleg dins d’una via política van ser constants des de diferents sectors polítics, econòmics i institucionals. Els indults van ser un pas polític per part del Govern d’Espanya que va permetre l’inici del desglaç.
Ara ja en fa un any i podria sorprendre que en l’aniversari d’un pas polític que tant bé ha portat al país no hagi sigut reivindicat pel Govern; tanmateix, no sorprèn, ja que la percepció social per part de l’electorat del PSOE fora de Catalunya sobre aquesta mesura de gràcia és negativa, fins i tot en algunes enquestes apareix identificada com la pitjor decisió del Govern. Per tant, es podria concloure que els indults van ser una decisió política que el Govern va prendre tot i saber la seva impopularitat entre alguns sectors del seu partit. També resulta curiós que la majoria de l’oposició ha deixat d’utilitzar-los com a arma llancívola contra el Govern, ja que l’evidència de la seva bondat i la seva utilitat pública ha quedat acreditada per la via dels fets.
El Govern va prendre la decisió dels indults amb l’oposició frontal de partits com el PP i sent conscient que la impopularitat de la mesura entre part de la població la podria pagar a les urnes. Tanmateix, s’ha demostrat positiva per a l’inici de la resolució, si és que això té solució, o conseqüència del desafiament independentista català. Amb el temps, crec que aquesta mesura de gràcia serà valorada en tota la seva magnitud. Tanmateix, en aquest primer aniversari ningú l’ha reclamat com a pròpia; segons la meva opinió, una orfandat injusta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Indults del procés PP - Partit Popular PSOE Independència de Catalunya Polítics catalans presos
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"