Educació

Múrcia traurà el llenguatge inclusiu dels llibres de text a partir del curs vinent

La consellera d’Educació Campuzano considera que el «forçament» d’aquesta mena d’expressions «dificulta la comprensió de l’alumne»

Múrcia traurà el llenguatge inclusiu dels llibres de text a partir del curs vinent
2
Es llegeix en minuts

El llenguatge inclusiu ha tingut un debat llarg aquests últims dies a la Regió de Múrcia per una moció presentada ahir pels expulsats de Vox a l’Assemblea regional i que va ser descafeïnada per un text alternatiu del grup parlamentari del PP, ja que passava de demanar sancions per a qui utilitzés el llenguatge inclusiu a l’Administració regional a multar qui no parli bé l’espanyol. Aquest dijous la consellera d’Educació, María Isabel Campuzano, ha assenyalat durant la presentació del procés d’eleccions als consells escolars que el seu departament traurà el llenguatge inclusiu dels llibres de text una vegada el Ministeri d’Educació hagi actualitzat i aprovat els nous currículums escolars per a Primària, Secundària i Batxillerat.

Alguns d’aquests currículums han d’entrar en vigor a partir del curs vinent en diferents cursos escolars, per això, Educació optarà per escollir nous llibres d’ensenyament on no s’incloguin aquestes formes d’expressió que utilitzen les referències per a masculí i femení. Campuzano ha defensat que el seu departament volia abordar aquesta qüestió com ja ho han fet «països com França o Alemanya» i també comunitats com Andalusia. «Hem proposat corregir als llibres de text el que dificulta la comprensió dels alumnes», remarca la consellera, ja que per a ella això és «una qüestió educativa que li ha d’importar a la Conselleria».

La consellera Campuzano, que pertany al grup parlamentari de Vox tot i que està expulsada d’aquest partit, ha assenyalat que la intenció és apostar per llibres de text on no existeixi «aquest forçament del llenguatge que es fa moltes vegades per introduir el llenguatge inclusiu i que perjudica la comprensió dels alumnes», una línia de treball que la titular d’Educació qualifica de «sentit comú». D’altra banda, el director general de Centres Educatius, Jesús Pellicer, ha remarcat que els nous consells escolars escolliran un representant que impulsi al centre accions o mesures educatives que afavoreixin la «igualtat real i efectiva» entre homes i dones, una cosa que també contemplarà «el llenguatge inclusiu».

Amb referència al període que s’obre per presentar candidatures als consells escolars dels centres, Pellicer ha destacat que la meitat de la població de la Regió, segons estimacions de la Conselleria, està cridada a participar en les eleccions del pròxim 24 de novembre. L’objectiu de la Conselleria és que hi hagi una participació d’almenys el 30% de la comunitat educativa de cada centre, inclòs alumnes, ja que en les passades eleccions del 2019 aquest percentatge no va superar el 10%. La pandèmia va paralitzar les eleccions l’any passat, ha recordat la consellera.

Notícies relacionades

Campuzano també ha recordat que la nova llei d’educació o Lomloe del Ministerio dona més poder i veu als pares dins dels consells escolars, per això esperen que aquest fet aconsegueixi augmentar la participació dels progenitors, ja que tindran més força a la presa de decisions que afecten l’àmbit acadèmic dels centres.

Reaccions de la FAPA

La FAPA Juan González ha respost a les declaracions de la consellera Campuzano recordant que el llenguatge inclusiu «no dificulta la comprensió dels alumnes». En aquest cas, assenyalen, «el que dificulta la competència lectora és no invertir en professorat, ni en baixades de ràtios, ni en educació pública». La Federació regional d’AMPA es troba immersa també en la promoció de les eleccions als consells escolars a fi d’augmentar la participació el 24 de novembre. «Amb la Lomloe es torna a poder votar i augmenta el pes dels pares i les mares en les decisions i el funcionament» d’aquests òrgans interns dels centres, i creuen que «és una oportunitat que cal aprofitar per treballar al costat dels claustres per la millora de l’educació».