Cita telemàtica

L’última reunió sobre l’ampliació del Prat mostra que hi va haver acord amb el Govern fins al tuit d’Aragonès

  • «La Generalitat no serà el fre a l’ampliació de l’aeroport», va dir el secretari de Territori català

El Prat 09/06/2021 Sociedad. Proyecto de ampliación del aeropuerto del Prat. Visita a la zona que quedaría afectada por la ampliación de la tercera pista del aeropuerto en la zona de la Ricarda Foto de Ferran Nadeu

El Prat 09/06/2021 Sociedad. Proyecto de ampliación del aeropuerto del Prat. Visita a la zona que quedaría afectada por la ampliación de la tercera pista del aeropuerto en la zona de la Ricarda Foto de Ferran Nadeu / FERRAN NADEU (EPC)

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La reconstrucció de l’última reunió entre el Govern de Pedro Sánchez i el Govern en relació amb l’ampliació de l’aeroport del Prat mostra el recolzament de la Generalitat al projecte, malgrat que hores després un tuit del president català, Pere Aragonès, va fer saltar pels aires la inversió de 1.700 milions d’euros necessària per portar a terme la nova infraestructura. «La Generalitat no serà el fre a l’ampliació de l’aeroport i el seu desenvolupament per a la seva projecció com a ‘hub’ internacional», va dir en aquesta Isidre Gavín, secretari de Territori i persona de confiança del vicepresident Jordi Puigneró.

Aquest diumenge el diari ‘El País’ informa amb detall d’aquesta última reunió mantinguda telemàticament entre els dos Executius. En la trobada, també amb alcaldes de la zona i representants de la patronal Foment, es va presentar el Dora (Document de Regulació Aeroportuària) 2022-2026, amb el detall de l’ampliació del Prat pactat entre la ministra de Transport, Raquel Sánchez, que un mes abans era alcaldessa de Gavá, un dels municipis pròxims a l’aeroport, i Puigneró, home fort de Junts i persona de confiança de l’expresident Carles Puigdemont.

Sense bloqueig

«La Generalitat no serà el fre a l’ampliació de l’aeroport i el seu desenvolupament per a la seva projecció com a ‘hub’ internacional. En cap cas estarem en una posició de bloqueig ni de paralitzar el pla», va afirmar Gavín, que va precisar el recolzament al Dora, però que els detalls per limitar l’impacte ambiental es discutirien en el pla director. L’acord entre els dos Governs passava just per aprovar el Dora abans del 30 de setembre i posposar els altres extrems en aquest pla director.

En aquesta línia el representant del Govern central, Raúl Medina, director general d’Aviació Civil, va respondre que «el veritable document de planificació són els plans directors i no el Dora». Gavín també va aprofitar per reclamar, entre altres assumptes, incloure en el Dora la connexió d’alta velocitat amb l’aeroport de Reus també promès per l’Executiu. 

Oposició de Podem

D’aquesta forma, l’oposició al projecte es limitava a Unides Podem i els comuns. En la trobada la van expressar l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, i la segona tinenta d’alcalde de Barcelona, Janet Sanz. El primer va afirmar que mai acceptaran que s’afecti la zona protegida de la Ricarda. «No té sentit i ens resistirem fins al final», va afirmar Mijoler, que va anunciar que si el Dora seguia endavant el Prat obriria procediments «de responsabilitat patrimonial i delictes penals» contra els seus responsables. La representant de Barcelona, que es va queixar d’assistir a la reunió en qualitat de convidada, també va ser categòrica. «És increïble que en una situació com l’actual d’emergència climàtica es plantegi aquesta ampliació», va dir.

Els representants de Castelldefels, que van dir que també parlaven en nom de Sant Boi i Viladecans, i de Gavá –tots del PSC– van expressar el seu recolzament amb pistes segregades per evitar una afectació acústica més greu en els seus municipis i que les mesures «siguin respectuoses amb els criteris de sostenibilitat ambiental».

Notícies relacionades

Des de la vicepresidència de Puigneró, a l’acabar la cita, es va transmetre el missatge a la premsa que el Dora incloïa el pactat el 2 d’agost i semblava que l’acord tiraria endavant. No obstant, el document es va filtrar a les xarxes socials. Amb el tuit d’Aragonès, en què exigia la rectificació del Dora i afirmava que «preservar els espais naturals no és negociable», va quedar de manifest que el recolzament només era de Junts.

Des d’aleshores les declaracions han sigut severes. La ministra de Transport en una entrevista a EL PERIÓDICO ha manifestat que per això veu «poc marge», però encara hi ha 20 dies per negociar. En la seva resposta, la consellera de la Presidència de la Generalitat, Laura Vilagrà, es va mostrar oberta a fer-ho, però sense la pressió d’haver d’arribar a un pacte abans del dia 30 d’aquest mes i amb la condició ineludible que es trobi un «equilibri» entre la millora de l’aeròdrom i el respecte a l’entorn natural.