Després de la proposta d’Aena

El Govern tanca files sobre l’ampliació de l’aeroport i marca la Ricarda com a «línia vermella»

  • ERC i Junts es conjuren per evitar que es «destrossi» la llacuna amb la construcció d’una tercera pista al Prat i el PSC retreu a la Generalitat que es desdigui dels acords

  • Aquí pots seguir en directe les notícies sobre la controvertida ampliació

2
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les jornades de convivència del Govern per teixir consensos i millorar la cohesió per tal d’evitar els xocs incessants de la legislatura passada s’han estrenat aquest dissabte amb un missatge «compartit, clar i inequívoc» per apaivagar les discrepàncies entre els socis sobre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-el Prat. Malgrat les diferents sensibilitats que porta a col·lació el projecte per a la creació d’una tercera pista a l’aeròdrom, la portaveu de l’Executiu, Patrícia Plaja, ha assegurat que la Generalitat «no avalarà cap proposta que destrossi la llacuna de la Ricarda». ERC i Junts tanquen files pel que fa a la llacuna, però encara cal veure si hi haurà una «afectació mínima» a la resta de l’espai natural protegit per la xarxa europea Natura 2000. 

Des de la Vall d’en Bas, Plaja ha remarcat que l’ampliació «s’haurà de fer en els termes i condicions que es pactin en el pla director», en què pretenen tenir un paper preponderant, i ha negat que sigui «objecte de debat» ocupar part de la Ricarda, fixant la protecció mediambiental com una «línia vermella».

Aena va remetre divendres a la Comissió de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, integrada pel Govern, els ajuntaments i altres parts implicades, el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) en què s’explica l’ampliació estenent la tercera pista cap a l’est, el que suposaria afectar la Ricarda. El president Pere Aragonès es va afanyar a exigir una rectificació i garanties per blindar la llacuna, imprimint un segell propi i assegurant que no respectava «el consens del Govern» davant un pacte inicial que va liderar el vicepresident Jordi Puigneró, però Aena va mantenir que el document no introdueix cap canvi respecte a l’acord a què van arribar prèviament el Govern i el Ministeri de Transports.

«Quan s’arriba a un acord s’arriba a un acord. ¿Quina credibilitat tenen els governs que firmen acords i després se’n desdiuen?», ha qüestionat el líder de l’oposició, Salvador Illa, en un acte amb la federació del Maresme en què ha blindant l’ampliació al·legant que «no és contradictòria» amb el «ple respecte al medi ambient».

La CUP pressiona amb els pressupostos

Notícies relacionades

Sigui com sigui, els cupaires pressionen perquè la Generalitat faci marxa enrere i s’oposi clarament a l’ampliació, advertint Aragonès que els plans d’Aena són un «atemptat climàtic». Insisteixen que un aval a la reforma pot posar en perill el seu possible recolzament als pressupostos per al 2022, sabent que continuen sent el soci preferent. «Estan caminant en sentit contrari a l’esperit de l’acord», ha dit la diputada Eulàlia Reguant des de Granollers, acusant l’Executiu d’«acomodar-se en la gestió autonòmica clàssica de la sociovergència».

La primera cita per procurar una bona convivència a Palau ha sigut encapçalada per Aragonès i ha comptat amb la participació de tots els consellers i els secretaris generals. Més enllà de repassar les prioritats d’aquest curs polític, han acordat estudiar mesures legals contra les elèctriques per la pujada «vergonyosa» del preu de la llum i ha servit per ultimar els detalls del grup impulsor que liderarà l’Acord Nacional per l’Autodeterminació i l’Amnistia, que comptarà amb l’exdiputat de la CUP David Fernàndez.