Efectes de la fallada del TC
Primera sanció anul·lada després de la sentència del Constitucional que declara il·legal el confinament
Després de publicar-se la decisió judicial al BOE, les sancions s’han d’anul·lar perquè la norma en què es van basar va ser inconstitucional

zentauroepp39987795 imatge exterior de la fa ana del tribunal constitucional el171219131432 /
Només un dia després que es notifiqués oficialment la sentència del Tribunal Constitucional (TC) que ha declarat inconstitucional el confinament del primer estat d’alarma i el mateix en què s’ha publicat al BOE, el Jutjat Contenciós Administratiu número 11 de Madrid ha procedit a anul·lar la sanció de 601 euros que va imposar l’ajuntament de la capital a una menor d’edat per incomplir l’ordre de mantenir-se al domicili.
L’anul·lació, primera que es coneix en aquest sentit, es basa en el fet que si la sanció es va imposar per una norma que ha sigut declarada il·legal, per haver-se acordat per l’estat d’alarma i no el d’excepció, ha de quedar sense efecte, com avançava la mateixa sentència del Constitucional.
Notícies relacionadesEl jutjat recorda que les sentències recaigudes en procediments d’inconstitucionalitat vinculen tots els poders públics i produeixen efectes generals des de la data de la seva publicació al ‘Butlletí Oficial de l’Estat’, per la qual cosa la decisió d’inconstitucionalitat té efectes retrospectius quan invalida la llei anul·lada des del seu mateix origen.
Sense cobertura
«La sentència d’inconstitucionalitat –diu la resolució– ha de rebre aplicació fins i tot per a actes i situacions jurídiques anteriors en el temps a la publicació de la sentència constitucional, i tot això perquè un acte administratiu (la sanció) dictat a l’empara d’una llei inconstitucional no hauria tingut cobertura en cap moment, perquè la que presumptament li proporcionava la llei anul·lada era una cobertura aparent i no una cobertura real».
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Tempesta judicial i política L’empresonament de Cerdán noqueja Sánchez, que no pot desviar el focus
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- L’empresonament de Cerdán Junts insta el PP a reunir-se amb Puigdemont si vol abordar una moció de censura a Sánchez
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- Investigació Detinguts dos homes a Las Palmas per les filtracions de dades sobre ministres
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT