Controvèrsia sobre la proposta d’Aena

Cop de porta dels grups de JxCat a Gavà, Viladecans, el Prat i Castelldefels a l’ampliació de l’aeroport

Cop de porta dels grups de JxCat a Gavà, Viladecans, el Prat i Castelldefels a l’ampliació de l’aeroport

Ferran Nadeu

1
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

Especialista en política i salut mental

ver +

En una compareixença conjunta a Gavà, els responsables polítics de JxCat en aquesta població, així com a Castelldefels, Viladecans i el Prat de Llobregat, han llegit un manifest que expressa un «no rotund» a la proposta d’Aena d’ampliar l’aeroport del Prat. Els responsables polítics locals de Junts esperen guanyar el debat intern a la formació amb els seus arguments, basats en criteris mediambientals i de model descentralitzat de les infraestructures aeroportuàries, comptant amb Girona i Reus.

Gerard Valverde, de Junts del Prat, afirma que mantindria el rebuig tot i que finalment la UE accedís a canviar la protecció de la zona de la Ricarda i facilités així l’ampliació de la pista. I esperen mantenir un debat intern a fons a Junts, on ja s’han establert, segons han revelat, grups de treball perquè la qüestió «està provocant debat», segons ha explicat Valverde.

Segons recorden al manifest, l’ampliació de la pista de l’aeroport afectaria una zona, l’estany de la Ricarda, d’alt valor paisatgístic i protegida per la UE. Recorden que la Comissió Europea té en marxa un procediment d’infracció per desprotecció del delta del Llobregat. També al·leguen que la proposta d’Aena incrementa la contaminació acústica i química. Respecte a les compensacions que promet el gestor aeroportuari espanyol es mostren desconfiats davant incompliments anteriors.

Notícies relacionades

Les agrupacions locals de Junts creuen que l’oferta d’Aena no té acord intern al Govern central, no compta amb el recolzament de les institucions europees ni s’ha fet cap consulta prèvia a Brussel·les. Per això sospiten que s’ha formulat l’oferta amb la intenció de generar un rebuig que justifiqui una inversió a Barajas.

L’alternativa

Els dirigents locals de JxCat creuen que a la mà estesa d’Aena hi ha interessos «perversos» per situar el Govern com a culpable del rebuig de la iniciativa i enfrontar-lo als poders econòmics catalans. Proposen com a alternativa un model aeroportuari conjunt «i de país» descentralitzat. I demanen a Aena, a l’Estat i al Govern un debat rigorós, intel·ligent i amb transparència, perquè consideren que fins ara s’ha generat un estat d’opinió «mediàtic» sense comptar amb el territori ni els experts.