L’etapa de la nova presidenta del Parlament
Borràs pretén substituir el secretari general atribuint-se competències de la Mesa
La decisió sobre el secretari del Parlament depèn de l’òrgan de govern de la Cambra, no de la seva presidenta
ERC, que ja va blindar Muro dels atacs de l’expresident Torra, té la clau
zentauroepp45400991 parlament torrent letrado181009161322
Les relacions entre Junts per Catalunya i Esquerra Republicana estan plenes de punyals. Uns quants d’aquests van volar en un sentit i l’altre quan en la legislatura passada el secretari general del Parlament, Xavier Muro, va decidir no publicar una part d’una resolució aprovada per l’independentisme en el Parlament contra la monarquia. Això va enutjar tant el llavors president, Quim Torra, que va exigir que Muro fos cessat. El president de la Cambra, Roger Torrent, va sortir en la seva defensa, així com la Mesa. Ara la nova presidenta del Parlament, Laura Borràs, torna a l’atac contra Muro, però potser obviant un detall: ella no el podrà destituir.
¿Atribucions de la presidència?
Aquest dilluns, en una entrevista a ‘Els Matins’ de TV-3, Borràs ha afirmat que pretén portar a terme canvis a l’administració del Parlament. «Li vaig traslladar al secretari general que prendré decisions en els pròxims dies respecte a com ha de funcionar, és una potestat de la presidència del Parlament». I preguntada concretament sobre si cessarà Muro, ha respost: «Comencem una nova etapa, prendré decisions en aquest sentit, efectivament, d’obrir un nou temps». La presidenta, de JxCat, ha insistit que des de «la presidència del Parlament» es disposa d’aquesta possibilitat.
Doncs bé, el cessament de Muro no el podrà decidir Borràs perquè segons l’article 249 del reglament del Parlament, el secretari general respon a una decisió de la Mesa del Parlament i no de la presidència. I en aquesta mesa ERC disposa de la clau. En la legislatura anterior, Esquerra va blindar Muro de la mà del president de la Cambra. Fonts d’ERC afirmen que ara estan concentrades en les negociacions d’investidura. I per tant s’haurà d’esperar a veure si els republicans defensen de nou Muro, com podrien fer-ho altres integrants de la Mesa, tal com va passar a la legislatura anterior.
Els bassals de Borràs
No és la primera qüestió en què Borrás genera o pot generar controvèrsia a l’inici del seu mandat. Fa uns dies va afirmar que la seva intenció era reformar el reglament del Parlament per afavorir-ne la situació processal (el reglament preveu la substitució d’un diputat quan se li obri judici per corrupció) i aquest dilluns ha rectificat a TV-3 assegurant que aquesta no és la seva intenció.
D’altra banda, el discurs inaugural de la nova presidenta del Parlament, basat en el desafiament sobiranista a les «ingerències» de l’Estat, i en què va obviar Torrent, també va generar incomoditat no només entre els partits no independentistes, sinó també a les files d’ERC.
Aquest dilluns Borràs s’ha esforçat a assegurar que el seu nou lloc polític, després d’aspirar sense èxit a la presidència de la Generalitat, en cap cas és un retir.
- Resum de l’any cultural Els millors llibres del 2025
- Assentament Suport a Albiol pel desallotjament de Badalona
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Si paro atenció, sento l’infinit"
- Nous hàbits de criança La falta de límits a casa tensiona la gestió de l’aula a infantil
- Naufragi a Indonèsia La menor rescatada a Indonèsia al Santi, bussejador voluntari espanyol: «Si són morts no passa res. Però jo els vull amb mi, si us plau»
- Sinistre al Pròxim Orient Els turistes de l’accident a l’Aràbia Saudita eren de la província de Barcelona
- Loteria catalana 01379, primer premi de la Grossa de Cap d’Any 2025
- Loteria catalana 29181 i 15376, quarts premis de la Grossa de Cap d’Any 2025
- Escrit fiscal La fiscalia demana la nul·litat de la condemna del Suprem a García Ortiz per vulnerar el seu dret a la defensa
