Reunió de l’executiva
El PSOE exigeix acabar ja amb el bloqueig del CGPJ: «És el PP que ha de fer el pas»
Els socialistes acusen els populars de «trencar» la negociació la setmana passada per la seva «por de Vox»
Narbona remarca que el seu partit no rebutja els candidats conservadors i recorda que De Prada, proposat per Podem, sempre ha estat entre els aspirants
zentauroepp49111470 psoe190718104828 /
El PSOE només contempla una via per acabar amb el bloqueig a la renovació del Consell General del Poder Judicial, el mandat del qual va expirar fa més de dos anys: que el PP aixequi el veto als candidats recolzats per Podem. En especial, al jutge José Ricardo de Prada, que va tenir un important paper en la sentència del ‘cas Gürtel’ que va provocar la moció de censura de Pedro Sánchez a Mariano Rajoy. La proposta que el magistrat formés part de l’organisme, com a vocal, va ser la que va motivar que a finals de la setmana passada la negociació, que anava per bon camí, saltés pels aires, al rebutjar els populars la seva inclusió. «La negociació l’ha trencat el PP. És el PP que ha de fer el pas», ha dit aquest dilluns, després de l’executiva socialista, la presidenta del partit, Cristina Narbona.
L’exministra de Medi Ambient ha recordat que De Prada ja va aparèixer en la llista de candidats el 2018, durant l’anterior negociació frustrada amb el partit de Pablo Casado per renovar el CGPJ. «El PP coneixia els noms des de fa temps», ha assenyalat Narbona, remarcant que el PSOE no ha posat «cap impediment» als noms proposats pels populars, per la qual cosa Casado s’hauria de comportar de la mateixa manera.
Sense solució en l’horitzó
Notícies relacionadesEl conflicte no té una solució fàcil, llevat que Casado aixequi els seus vetos. El Govern podria reactivar la seva paralitzada iniciativa per rebaixar les majories parlamentàries exigides en la renovació, una cosa que reclama Podem i faria que el PP deixés de ser imprescindible per als nomenaments. Però els socialistes esperen que els populars canviïn d’actitud i no es plantegen de moment recuperar aquesta proposta, que ha sigut criticada per la UE. Aquest mateix dilluns, el ministre de Justícia, Juan Carlos Campo, ha apel·lat a la «generositat» del principal partit de l’oposició per renovar l’organisme dels jutges «en poc temps». El PSOE també té la possibilitat d’acceptar el veto dels populars Podem i pactar el nou CGPJ només amb Casado, però això danyaria la coalició amb Podem, i pot fins i tot precipitar el seu final, així que aquesta via també està descartada.
Per als socialistes, l’actitud del PP, que fa uns dies sí que va pactar la renovació de RTVE, només té una explicació: la seva por de Vox, partit que el va superar amb escreix en les recents eleccions catalanes. «La falta d’acord és una mala notícia per a la salut de les institucions democràtiques. El PP continua instal·lat en els vetos. Possiblement perquè té por de la reacció de Vox. No avança en la renovació perquè té por de Vox. Nosaltres volem reiterar, amb mà estesa, la necessitat de deixar de banda qualsevol tipus de veto», ha explicat Narbona.
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Conseqüències del temporal Les alertes seran "menys invasives" per a casos sense risc imminent
- Florentino desconfia de Xabi Alonso
- Religió L’assistència als oficis religiosos a Barcelona es dobla des de la pandèmia
- Transvasaments de nord a sud Els experts aposten per connectar el Ter amb la Costa Brava
- Internacional Augmenten les acusacions de neteja ètnica al Sudan: “Els supervivents parlen d’assassinats massius, tortura i segrestos”
- Ruptura Sánchez ignora el bloqueig de Junts i presentarà Pressupostos: «El Govern continuarà el seu full de ruta»
- Cimera del clima Sánchez afirma que Espanya està treballant en nous impostos als jets privats: «Qui més contamina ha de pagar, és el just»
- Música Rosalía exhibeix la seva formació clàssica a Lux: “En la seva manera de cantar es nota que hi ha uns coneixements musicals profunds, com en els Beatles”
- Possible delicte penal La Policia Nacional investigarà les obres del Camp Nou després de les denúncies de treballadors sense papers
