ENTREVISTA EL DIPUTAT DE JxCAT I VICEPRESIDENT DEL PARLAMENT
Josep Costa: «Milers d'independentistes estan disposats a anar a la presó»
«ERC no té una estratègia convincent; parlo de la direcció, crec que els seus votants opinen diferent», afirma el dirigent
«La desobediència civil no pretén evitar que et castiguin. Quan ho fa, l'Estat es tira pedres a la seva teulada», assegura

zentauroepp54496636 pol josep costa200815182535 /
Josep Costa (Eivissa, 1976), vicepresident del Parlament per JxCat, ha protagonitzat notables xocs amb el president de la Cambra i amb ERC. Al seu recent llibre ‘Eixamplant l’esquerda’ i en aquesta entrevista, la seva estratègia no deixa indiferent.
- Afirma al seu llibre que ERC
- No ho he posat mai en dubte. El que dic és que una cosa és ser independentista i una altra tenir un pla per fer la independència.
- ¿ERC no el té?
- No té una estratègia convincent. Parlo de la direcció del partit. Crec que els seus votants opinen diferent.
- Assegura que retirar el sou o la condició de diputats
- Hem de partir d’una perspectiva de separació de poders. El Parlament i els tribunals no estan l’un per sobre de l’altre. Les Cambres tenen autonomia i inviolabilitat.
- És el mateix que s’ha retret al president Torra a l’exigir el cessament
- És una opinió del president que JxCat i jo compartim. No ha pretès imposar cap decisió al Parlament.
- Quan els lletrats van avisar a la Mesa que no publicarien algun paràgraf, JxCat va callar...
- Era tardíssim, el secretari general ho havia comunicat per telèfon, no ho podíem discutir amb ell, i no sabíem si les resolucions s’aprovarien.
- Assegura que hi ha al Parlament «certs alts funcionaris molt obedients amb els jutges però que gestionen la institució sense ètica ni transparència». És una acusació greu.
Crec que no ho dic en aquests termes...
- És una cita del seu llibre. ¿A qui es refereix?
- No ho personalitzo. L’administració parlamentària té un punt massa opac, la gestió ha de ser més transparent.
- En el debat sobre la monarquia
- Si algú creu que la conducta de la monarquia espanyola és la mateixa que la de la família Pujol, les conseqüències són aquestes: si es confirma que tota la Casa Reial és una estructura delictiva, han d’anar tots a la presó.
Si es confirma que tota la Casa Reial és una estructura delictiva, han d’anar tots a la presó
- Aposta per la desobediència civil sobiranista tant temps «com sigui necessari» i assumint sacrificis. ¿Com per exemple?
- Es tracta d’assumir el càstig que davant cada acció pugui arribar. La desobediència civil implica assumir que et castigaran i no pretén evitar que et castiguin. Quan ho fa, l’Estat es tira pedres sobre la seva teulada.
- Sota aquesta lògica ¿és millor que l’Estat castigui?
-És igual, si no ho fa, és un incentiu per desobeir més. Si 15.000 persones es van declarar insubmisses a la mili assumint riscos de presó, hi ha molts milers de ciutadans disposats a assumir el càstig de l’Estat per la independència.
Si 15.000 persones es van declarar insubmisses a la ‘mili’ assumint riscos, hi ha molts milers de ciutadans disposats a assumir el càstig per la independència
- ¿Milers de catalans anirien a la presó per la independència?
- N’estic convençut, i com més n’hi hagi de disposats, menys aniran a la presó. No serà útil a l’Estat.
- ¿Vostè hauria mantingut la manifestació a l’aeroport
- Aquesta acció va ser exitosa. Hauria d’haver sigut una bona opció; si no mantenir-la, repetir-la.
Notícies relacionades- La seva aposta és «esquerdar» l’Estat. ¿Com?
- No defugint el conflicte, amb mobilització ciutadana, institucions populars paral·leles i reivindicant els nostres drets sense demanar permís.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Parlament ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Independència de Catalunya Josep Costa Quim Torra Roger Torrent Junts per Catalunya
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Empreses Els tres fills del fundador de Mango Isak Andic assumeixen l’herència de manera equitativa
- MUNDIAL DE CLUBS Xabi Alonso trenca amb l’oficialisme d’Ancelotti i demana reforços després de quedar-se sense Zubimendi
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Notes de tall 2025 a Tarragona: cercador i llista per carreres