04 d’ag 2020

Anar al contingut

trama a la xarxa

Comptes falsos de l'empresa que va contractar el Barça van fer campanya contra l'independentisme a les xarxes socials

'El País' revela una campanya a Twitter a través d'usuaris falsos de Nicestream que divulgava missatges i etiquetes a favor de la unitat d'Espanya

Comptes falsos de l'empresa que va contractar el Barça van fer campanya contra l'independentisme a les xarxes socials

Jesus Diges

Gairebé un miler de comptes falsos que pertanyien a l’entramat d’empreses  a la qual estava vinculada la companyia que va contractar el Barça per monitoritzar les seves xarxes socials van fer campanya contra l’independentisme  Twitter, segons infor‘El País’. Són més de 900 usuaris que van conformar l’anomenada internament operació Nèmesi, una de les operacions més grans d’influència a la xarxa, afirma aquest diari.

Els comptes tenen el seu origen a Nicestream, la companyia mare d’I3 Ventures, l’empresa contractada pel Barça per monitoritzar les seves xarxes socials i que, presumptament, segons va publicar la cadena SER, també va erosionar la reputació de rivals de la junta de Bartomeu com Víctor Font, Joan Laporta i Jaume Roures o jugadors com Piqué i Messi a través de missatges difamatoris a Facebook i Twitter. 

Operació Nèmesi

‘El País’, després de tenir accés a la base de dades dels més de 900 comptes de Twitter, exposa que la seva anàlisi de l’operació Nèmesi els permet concloure que és una campanya «perfectament calibrada» de mesos contra l’independentisme. En aquesta operació, el compte més retuitejat i esmentat és el de Societat Civil Catalana, fundat el 2014, mesos abans de l’inici de la campanya, que divulgava missatges i etiquetes a favor de la unitat d’Espanya i en contra del secessionisme. El president de l’associació en aquell temps, Josep Ramon Bosch, ha negat qualsevol vinculació amb la campanya.

Després de destapar-se el cas del Barça, el màxim responsable d’I3 Ventures, Carlos Ibañez, va negar en una entrevista a Catalunya Ràdio que tinguessin ‘bots’ i que creessin contingut. També que haguessin treballat per a Societat Civil Catalana. «Volen encapsular l’empresa en un sector polític», va dir.

L’activitat de la campanya contra l’independentisme a les xarxes socials va durar fins passat l’estiu del 2015. ‘El País’ explica que després d’informar Twitter d’aquest cas la plataforma ha suspès la majoria dels comptes.