El PSOE advoca per retirar la immunitat de Puigdemont
Els socialistes votaran a favor del suplicatori de l'expresident a l'Eurocambra
Podem vol pactar abans una «posició comuna» amb el seu soci de Govern
undefined51723868 catalan leader carles puigdemont reacts during a press confe200115181716 /
El PSOE recolzarà, tret de canvis d’última hora, el suplicatori al Parlament Europeu per actuar contra Carles Puigdemont i Toni Comín. Els socialistes insisteixen que la decisió definitiva no està presa, que encara falten mesos perquè es voti aquesta iniciativa a la Cambra comunitària, però no contemplen votar en contra de la petició, duta a terme pel jutge Pablo Llarena i recolzada per l’Advocacia de l’Estat, perquè li sigui retirada la immunitat a l’expresident i a l’exconseller.
El recolzament al suplicatori podria obrir una esquerda amb Podem, però el PSOE espera que els morats també comparteixin el seu enfocament. De moment, aquest dimecres, el portaveu parlamentari de Podem, Pablo Echenique, ha assenyalat que intentarien «arribar a una posició comuna» amb el seu soci de Govern. Mentrestant, el PP i Vox han traslladat la seva «profunda inquietud» sobre la conducta del partit de Pedro Sánchez en aquest cas.
Els socialistes eviten dir clarament que votaran a favor del suplicatori de Puigdemont, però totes les seves declaracions es dirigeixen en aquest sentit. «En el moment en què entri a debat, ho veurem, ho estudiarem i prendrem la decisió que hàgim de prendre, sempre sota la idea de permetre, de no entorpir, el treball de la justícia –va dir dimarts la portaveu del PSOE a l’Eurocambra, Iratxe García–. La nostra posició és clara: deixar treballar a la justícia al mateix temps que volem treballar per a una solució política a Catalunya».
Segons els col·laboradors de García, la frase ha d’interpretar-se com un futur recolzament al suplicatori, però per a la votació, remarquen, encara queda molt. «La iniciativa encara no ha arribat a la comissió jurídica del Parlament Europeu, que és la que fa l’informe. La mitjana de temps per elaborar aquest escrit acostuma a ser de dos mesos, però pot arribar a tres o quatre», expliquen els socialistes, que recorden que durant l’anterior legislatura la Cambra comunitària va acceptar el 92% dels suplicatoris que va tramitar.
Canvi de to
El 5 de novembre, en plena campanya electoral, durant el primer i únic debat entre els principals candidats, Sánchez va dir: «Em comprometo, avui i aquí, a portar de tornada a Espanya Puigdemont perquè reti comptes davant la justícia espanyola». La frase va ser després ridiculitzada per Pablo Iglesias. «Un s’imagina Sánchez encapçalant un comando dels GEO i descendint en helicòpter sobre Waterloo [la localitat belga on resideix l’expresident]. Miri, vostè, senyor Sánchez, se suposa que hi ha separació de poders», va dir el líder de Podem en un míting. El mateix Puigdemont va difondre un vídeo de resposta a les paraules del president del Govern. «¿Em vol segrestar?», li va preguntar.
Notícies relacionadesEl discurs de Sánchez ha canviat molt des d’aleshores. Si en campanya feia servir un to dur davant la crisi territorial, s’estenia en els motius pels quals havia rebutjat una coalició amb Podem i insistia que la governabilitat d’Espanya no podia dependre de l’independentisme, perquè «no és de confiança», ara encapçala el «diàleg» amb la Generalitat, governa amb els morats i ha firmat un pacte amb ERC per salvar la seva investidura.
Tot i així, i malgrat que alguns socialistes qualifiquen d’«excessives» les paraules de Sánchez en el debat, perquè l’hipotètic retorn forçat de Puigdemont a Espanya depèn dels tribunals, el PSOE té clar que ha de recolzar el suplicatori per poder actuar contra l’expresident, a qui li va ser reconeguda la seva immunitat arran de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 19 de desembre sobre Oriol Junqueras.
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Més traçat del metro sense nous combois
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Primera persona Mercè Torrentallé, presidenta de les entitats de Salud Mental: "Hem fet camí, però ara falta que la joventut s'impliqui"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Any nou, les mateixes pors
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
- En contra del criteri de la Fiscalia El jutge obre judici oral contra Errejón per la presumpta agressió sexual a Elisa Mouliaá
