EL CAS DELS ERO
El jutge investigarà el préstec del Govern de Chaves a una empresa càrnia
El fiscal va sol·licitar indagar si l'expresident andalús i nou ex alts càrrecs de la Junta van cometre prevaricació i malversació

L’expresident andalús Manuel Chaves, davant la comissió parlamentària que investiga irregularitats en la Fundació Andalusa Fons de Formació i Ocupació. /
El Jutjat d’Iinstrucció número 6 de Sevilla ha atès aquest dimarts la petició de la fiscalia i ha obert diligències per investigar la concessió, el 1999, per part de la Junta d’Andalusia, d’un préstec de 5,8 milions d’euros a una empresa càrnia de Jaén. La Fiscalia Anticorrupció va sol·licitar la imputació per prevaricació administrativa i malversació de l’expresident andalús Manuel Chaves –condemnat a nou anys d’inhabilitació pel‘cas ERO’– i nou ex alts càrrecs més del seu Govern, entre els quals figuren cinc exconsellers.
El jutge de reforç José Ignacio Vilaplana atén així la sol·licitud d’Anticorrupció, que entén que «mai hi va haver voluntat» de recuperar part de l’ajuda atorgada a l’empresa Hijos de Andrés Molina (Hamsa), més tard coneguda com a Primayor. L’operació va causar un menyscapte dels fons públics d’uns 3,7 milions.
Notícies relacionadesL’ajuda va ser concedida fa dues dècades sota la fórmula de préstec pont o avançament fins a l’arribada de subvencions, i va ser considerada l’origen del sistema dels ERO fraudulents, ja que les objeccions que va rebre l’Executiu per concedir aquests fons van portar a buscar una fórmula amb menors controls administratius.
Els encausats
El jutge investigarà, a més de Chaves, els exconsellers Gaspar Zarrías, Guillermo Gutiérrez, José Antonio Viera, Antonio Fernández i Francisco Vallejo. També, l’exviceconseller d’Innovació Jesús María Rodríguez Román; l’ex director general de Treball i Seguretat Social Francisco Javier Guerrero; l’expresident de l’IFA Salvador Durbán, i l’ex director general de l’agència IDEA Miguel Ángel Serrano. La nova peça separada de la macrocausa dels ERO també involucra cinc directius de la companyia càrnia.
- Salut mental en els joves Gonzalo Bernardos es mulla i explica per què els joves no són capaços d'estalviar: "Als 80 i 90 ningú es plantejava agafar i gaudir del moment..."
- El Sabadell acumula capital i podria liderar una fusió alternativa al BBVA
- UGT-CTAC Un estudi radiografia el cost emocional de ser autònom: «És un estrès constant, somio que m’estic oblidant alguna cosa»
- El 80% dels maquinistes de Rodalies són de fora de Catalunya
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 46,27% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Compareixença al Parlament Junts exigeix la dimissió de Paneque pel caos de Rodalies i l'"estafa" del traspàs
- Trànsit Un incendi en un túnel talla totalment la Ronda Litoral de Barcelona durant una hora
- Tribunals L’Audiència rebutja l’amnistia per als quatre policies que van mutilar Roger Español l’1-O i els envia a judici
- Informe La Sindicatura de Comptes veu “deficiències” en la selecció dels directors de TV3 i Catalunya Ràdio
- Infraestructures El comitè d’experts de Collboni defensa ampliar la tercera pista de l’aeroport «sense tocar la Ricarda i el Remolar»