sense permís
El CGPJ investiga si la Generalitat va accedir indegudament a ordinadors de jutges
En ordinadors de jutges destinats a Catalunya han sorgit missatges informant de la possibilitat d'accés
Els fitxers dels jutjats són especialment delicats segons les normes vigents de protecció de dades
img 8507 /
La Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) ha decidit investigar si als jutjats i tribunals de Catalunya s’han produït accessos indeguts a tractaments jurisdiccionals, com poden ser arxius o dades, per a activitats d’inspecció, control o seguiment no previstes en la llei orgànica del poder judicial.
L’obertura d’aquestes diligències informatives obeeix que diversos jutges han informat que als seus ordinadors ha aparegut un missatge sobre la "vigència i aplicabilitat" d’una instrucció de la Secretaria d’Administració i Funció Pública de la Generalitat informant de la possibilitat d’accés a elements de les tecnologies al servei de l’Administració de Justícia per dur a termeactivitats de "control i seguiment".
Fonts de la Conselleria de Justícia han assegurat que el missatge es va remetre a tots els terminals de la Generalitat, per la qual cosa també el van rebre els jutges, i es refereix a l’ús de l’ordinador. Així mateix, han remarcat que el missatge era "innocu", però que malgrat això han mostrat el seu malestar a la Conselleria de Política Digital per haver-lo enviat als magistrats, acció que no és procedent. Des de Politica Digital, no obstant, asseguren que Justícia sí que sabia la remissió d’aquests missatges, informa J. G. Albalat.
Coneixement exprés
El missatge rebut concluïa indicant que l’ús de l’ordinador implica una "manifestació expressa" del coneixement dels termes i condicions de la instrucció i incloïa una pestanya de "confirmació de lectura" que havia de ser polsada per continuar utilitzant el dispositiu.
La Permanent recorda que els fitxers de dades dels jutjats són, en bona mesura, tractaments de dades jurisdiccionals i que, en no poques ocasions, es corresponen amb les categories especials de la llei orgànica i del reglament europeu de protecció de dades, i permeten la identificació de la ideologia, afiliació sindical, religió, orientació sexual, creences o origen racial o ètnic. Els responsables del seu tractament són els òrgans jurisdiccionals i les úniques maneres d’accedir-hi per a inspecció i control són les establertes en la llei orgànica del poder judicial, no en una altra norma o acte administratiu.
El CGPJ, que ha demanat a la Generalitat que informi de si ha realitzat aquests accessos i si és així els paralitzi, ha encomanat al Centre de Documentació Judicial (CENDOJ) que comprovi si s’han produït i, si és així, el seu abast.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’extrema dreta europea veu bé les invectives del líder dels EUA
- L’H, centenari com a ciutat | Els paral·lelismes Salford, referent a Anglaterra
- Quotes pesqueres La UE autoritza 143 dies de captures al Mediterrani
- Les relacions transatlàntiques La UE manté l’apaivagament amb Trump malgrat els seus atacs
- Tempesta judicial i política Koldo, la ‘lampista’ i la SEPI, tres trames que se solapen
