ANUNCI DE LA MONCLOA
Sánchez no cedeix a la coalició que reclama Iglesias
El president convoca a Casado, Rivera i al líder morat a la Moncloa la setmana que ve
El PSOE només planteja acords amb Podem, sense entregar ministeris a canvi de la investidura
No es decidirà res fins que els resultats de les eleccions del 26 de maig estiguin sobre la taula. Pablo Iglesias ho sap bé, però ha posat en marxa la seva ofensiva de pressió sobre Pedro Sánchez amb l’objectiu d’intentar negociar amb més força la seva entrada en el nou Govern. Al·lega que, sense la seva presència, l’Executiu es dretanitzarà inexorablement. El PSOE resisteix l’envit. Aquest dimecres va tornar a donar un cop de porta a les aspiracions del número u d’Unides Podem per cobrar-se en carteres ministerials el suport a la investidura del líder socialista. Ho podran discutir la setmana que ve. El president en funcions ha convocat Pablo Casado, Albert Rivera i el mateix Iglesias a la Moncloa.
Les estratègies de negociació sempre comencen abans d’asseure’s a la taula. Conscient d’això, Sánchez crida a dialogar als representants dels tres principals partits de l’oposició amb dos missatges per marcar posicions. Una. Conversaran sobre els resultats de les generals, però no sobre possibles pactes fins que les eleccions europees, autonòmiques i municipals del 26 de maig configurin el repartiment de la força territorial. És a dir, tot es decidirà en la mateixa partida. I segon encàrrec. Unides Podem pot ser soci preferent, però el PSOE no accepta una coalició, sinó que ofereix a Iglesias col·laborar en pactes puntuals.
El secretari general dels podemistes va redoblar aquest dimecres la seva pressió per entrar en l’Executiu. A favor seu hi juga la voluntat de les bases del PSOE, que cridaven "amb Rivera no" la nit electoral. També hi guanya, paradoxalment, amb la voluntat expressada pel món empresarial, econòmic i financer, que advoca per un Govern amb Cs. Iglesias es reivindica com l’únic garant de mantenir a ratlla les forces fosques que arrosseguen, diu, la Moncloa cap a polítiques liberals. Des d’aquí demana carteres.
En contra seu hi juga un resultat electoral insuficient. Ha perdut 29 escons (de 71 a 42). Pot negociar, però amb menys força de la que tenia el 2015. Llavors, Iglesias estava convençut que una repetició electoral li permetria ‘sorpassar’ el PSOE i si va demanar la vicepresidència va ser sabent que Sánchez mai l’hi donaria.
Ara, a ningú se li escapa que el podemista necessita tocar poder i traslladar una certa imatge de victòria per conformar els seus militants i també el partit. “El primer és discutir de programa, i després veure els equips i els programes. Posar un nom a sobre la taula serà l’últim”, va explicar aquest dimecres.
No va tardar a respondre-li el secretari d’Organització del PSOE i ministre de Foment, José Luis Ábalos. Sánchez té “preferència” per arribar a acords amb Unides Podem, però el Govern continuarà sent monocolor i “amb personalitat” perquè la victòria socialista és inqüestionable (123 escons). "Sent la primera força se’ns ha de respectar que vulguem tenir un govern socialista”, va defensar.
Ronda, dilluns i dimarts
Mostra de l’estira-i-arronsa entre Sánchez i Iglesias és la ronda de contactes a la Moncloa. El president en funcions ha convocat els líders amb qui vol conversar per ordre de representació en escons i no per afinitat. Dilluns es reunirà amb Casado. Dimarts conversarà amb Rivera al matí i amb Iglesias a la tarda. Els gestos, en política, diuen tant com les paraules. Ser ubicat en tercera posició va molestar el cap dels morats, que preferia ser cridat el primer a palau. Sánchez li nega el poder simbòlic d’aquesta imatge.
Notícies relacionadesDes de Ciutadans expliquen que Rivera acudirà a la reunió per ratificar la seva determinació de ser el líder de l’oposició, lloc que s’arroga després de l’enfonsament electoral del PP. Casado anuncia que presentarà propostes relatives a baixades d’impostos i mesures “per evitar que els independentistes continuïn avançant".
Fora del diàleg previst de moment queden Vox i la resta de forces. ERC (15 diputats) creu que Sánchez també hauria de conversar amb el seu cap de files, Oriol Junqueras, i demana al president que es desplaci a la presó de Soto del Real per reunir-se amb ell.
- CAS D’ABUSOS EN LA MÚSICA Un exdocent del Conservatori del Liceu, acusat d’enviar nus a alumnes
- Festa filantròpica La People in Red converteix el MNAC en una gran catifa vermella solidària
- L’escola de música regula l’assetjament fora de l’aula
- Investigació El jutge del cas Montoro recolza la investigació dels Mossos
- Eleccions a Andalusia Moreno lluita pel vot de la dreta i afronta una ofensiva de l’esquerra
