Recuperació de restes
Famílies d'afusellats han visitat els fèretres del Valle de los Caídos
Patrimoni Nacional ha permès per primera vegada a familiars arribar fins a les caixes que contenen els ossos dels seus éssers estimats assassinats durant la Guerra Civil
Petites caixes rectangulars, apilades unes sobre les altres en la foscor, entre l’òxid i la humitat de la cripta del Sant Sepulcre. És la macabra escena que un grup de vuit familiars d’afusellats enterrats a la basílica del Valle de los Caídos van poder presenciar el 26 de febrer, en la primera vegada que se’ls concedia permís per accedir fins al lloc on descansen les restes dels seus parents.
Els familiars van ser rebuts el 26 de febrer al Palau Reial de Madrid per tècnics de Patrimoni Nacional –l’entitat hi té la seva seu–, que els van donar una explicació científica dels treballs que s’estan realitzant per a la localització de les caixes.
Posteriorment, i acompanyats pel seu advocat, Eduardo Ranz, es van traslladar al cingle de Cuelgamuros, on s’aixeca la Cruz de los Caídos, per penetrar per primera vegada, esglaiats, a la cripta on, sense avisar-los ni demanar-los permís, les autoritats franquistes es van emportar els cossos dels seus avantpassats.
Moments d’emoció
Transcendeixen ara les fotos d’aquesta trobada, realitzades pels mateixos visitants. Són representants de sis famílies procedents de Calatayud (Saragossa), que el 20 de novembre del 2012 van iniciar un plet davant dels jutjats de San Lorenzo d’El Escorial (Madrid), on s’aixeca el complex del Valle de los Caídos.
Entre aquestes famílies, la dels germans Manuel i Antonio Lapeña, els primers a aconseguir el permís judicial d’exhumació. Fa tres anys, el Jutjat de Primera Instància número 2 de la localitat madrilenya els va admetre la petició que fa decennis que fan: que els deixin recuperar el que quedi dels cossos dels seus éssers estimats, assassinats el 1936. Des del gener passat, els familiars denunciants estan sent sotmesos a proves d’ADN, per primera vegada en el llarg contenciós dels desapareguts del Valle de los Caídos, per a una correcta localització dels seus parents.
Va ser especialment emocionant el moment en què Mercedes Abril i una filla seva van buscar amb la mirada la caixa on podia haver-hi les restes de Rafael Abril Avo, el seu pare i el seu avi, desaparegut el 22 de setembre de 1936 i el cos del qual va ser en un primer moment enterrat en una fossa comuna del cementiri de Calatayud.
Notícies relacionadesA Rafael, cap d’estació de la ciutat saragossana, l’havien matat, però l’administració va fer fora la Mercedes i la seva mare de la casa ferroviària on vivien per “abandonament de la feina” del cap de família. I també perquè deixessin lloc a un nou oficial d’estació.
Abocada a la cripta per una finestreta, la Mercedes va dir: "Sento que el meu pare és allà dins". Havien passat 60 anys de recerca.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos