El pla complet del 17-A: atemptats amb bombes i atropellaments massius

Un informe dels Mossos conclou que atropellar ciutadans com van fer a la Rambla "hauria format part dels plans d'execució"

La cèl·lula de Ripoll estava buscant totterrenys en empreses de lloguer fins hores abans de l'explosió d'Alcanar

jcarbo44562458 atentado 17a180806180716

jcarbo44562458 atentado 17a180806180716

2
Es llegeix en minuts
Guillem Sànchez

La cèl·lula terrorista de Ripoll va fer diverses gestions per llogar quatre furgonetes –amb una d’aquestes es va efectuar l’atropellament massiu de la Rambla–, cotxes totterreny 4x4 i una autocaravana, segons un informe de la Comissaria General d’Informació dels Mossos d’Esquadra, present en el sumari del 17-A al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO.

L’informe afirma que, "de l’anàlisi" de diverses declaracions de testimonis "conjugades amb les declaracions de Mohamed Houli Chemlal (l’únic supervivent de l’explosió d’Alcanar) i dels responsables de les empreses de lloguer de furgonetes Telefurgo i Ruzafa" i amb les dades extretes del telèfon mòbil d’un dels terroristes i dels extractes bancaris de Youness Abouyaaqoub, es pot "establir com a conclusió que els membres de la cèl·lula feien servir vehicles arrendats amb una doble finalitat: per altransport d’elements i materials necessaris per a la fabricació de l’explosiu improvisat i per a la consumació de les accions terroristes".

En el mateix sentit, afegeix, "es desprèn que el modus operandi de l’atropellament (àmpliament publicitat per les principals organitzacions terroristes com a mitjà idoni i efectiu d’atemptat) fent servir vehicles de la classe totterreny, hauria format part delsplans d’execució de les accions violentes que volien perpetrar l’elenc terrorista".

Van buscar totterrenys, després de llogar furgonetes

Els integrants de la cèl·lula, després d’haver llogat ja algunes de les quatre furgonetes, van continuar buscant vehicles totterreny. Youssef Aalla va trucar el 16 d’agost, cap a les 12.00 hores, un restaurant d’Alp (Cerdanya) en el qual havia treballat per preguntar a l’amo si tenia algun vehicle 4x4 per llogar o si sabia d’algun lloc per poder-lo llogar.

Cap a les 12.22 hores, un altre membre de la cèl·lula va contactar amb una empresa de lloguer de cotxes per llogar 3 totterrenys: dos BMW X3 i un Nissan X-Trail. "El noi parlava en plural", declararia més tard la propietària de l’empresa, "manifestant que eren un grup però pretenia llogar ell sol els tres vehicles". La dona, no obstant, li va respondre que necessitava assignar un conductor a cada vehicle i la documentació de cada responsable. Per això aquest lloguer no es va arribar a consumar.

Durant les hores posteriors, el mateix 16 d’agost, van continuar trucant a empreses de lloguer de totterrenys. És a dir, volien 4x4 malgrat que els extractes bancaris de Youness mostren que ja havien pagat dues furgonetes i que la tercera la pagarien a les 17.41 hores. Un indici que reforça la hipòtesi que volguessin les furgonetes per a una finalitat i els totterrenys per a una altra. Segons conclouen els Mossos, les primeres eren per traslladar els explosius i els segons per a un atropelladament massiu.

Notícies relacionades

El 9 d’agost, el mateix Youness, va fer "diverses trucades" a empreses d’autocaravanes. Tot i que, finalment no va arribar a llogar cap d’aquests vehicles.

El 16 d’agost, dia en què es van efectuar la majoria de gestions per llogar les furgonetes i els totterrenys, és el dia immediatament anterior als atemptats. Durant aquella nit, va explotar el xalet d’Alcanar i es va frustrar el pla d’atacar amb explosius de TATP. Després d’aquest revés, una de les furgonetes presumiblement llogada per traslladar les bombes, va acabar servint per a l’atropellament massiu de la Rambla en el qual van morir 14 persones i van resultar ferides més de cent envestides per Youness Abouyaaqoub.