LA TRAMA DE LA CORRUPCIÓ
Els socialistes plantegen "il·legalitzar" el PP arran de la confessió del PP
Tots els partits menys els populars exigeixen responsabilitats pels pagaments en diner negre
Reclamen la devolució dels diners "robats" i que Camps abandoni el Consell Jurídic Consultiu

rjulve18397999 valencia 22 2 12 politica camps costa el expresidente franc170510161726
La vicepresidenta de la Generalitat Valenciana, Mónica Oltra (Compromís), explicava ahir que la confessió del líder de la trama Gürtel, Francisco Correa, que el PP de Francisco Camps va tenir un finançament irregular en les campanyes del 2007 i el 2008 ha aconseguit que «el que a València gairebé tothom sabia» ara es conegui també «a la resta d’Espanya».
Però no per sabut el reconeixement de Correa va deixar de provocar ahir una allau de reaccions que van anar des de la petició d’il·legalització del PP valencià fins a l’exigència d’assumpció de responsabilitats polítiques als seus actuals dirigents. Altres van exigir una expiació pública o, com l’alcalde de València, Joan Ribó, la devolució dels diners «robats». El regidor va lamentar, a més a més, el «dopatge» electoral que les pràctiques confessades van suposar.
En l’escrit presentat pels seus advocats a l’Audiència Nacional abans que comenci el judici pel presumpte finançament irregular del PP de la Comunitat Valenciana (PPCV), Correa assumeix el relat de la fiscalia a la recerca d’un pacte que millori la seva condemna, que podria arribar a 24 anys de presó. Admet que el PPCV només va pagar a Orange Market amb «factures correctes» una part dels actes que l’empresa li va organitzar per a aquestes dues campanyes. Una altra part, que podria pujar a més de dos milions, la va pagar amb «pagaments en b» i una tercera, de més d’un milió, l’haurien pagat «mitjançant la creació de factures fictícies que es van girar a diferents empresaris».
La reacció més enèrgica va arribar del PSPV, al qual ser acusació particular en aquesta tercera branca de la Gürtel valenciana li ha costat bastants disgustos econòmics. «Haurien d’il·legalitzar el PP. El que ha fet ens ha de servir per fer un manual de males pràctiques en què cap partit hauria de caure de com utilitzar el poder en benefici propi», va assenyalar Ana Barceló. Com a primer pas, Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana, va animar el partit que ara encapçala Isabel Bonig a moure fitxa. «L’actual PPCV és el vell PPCV, són els mateixos amb alguns actors al banc dels acusats, però la formació encara no ha pres cap decisió rellevant pel que fa a l’assumpció de responsabilitats polítiques», va destacar.
Barceló va subratllar que Correa assegura que va ser Camps qui va proposar al seu empleat Álvaro Pérez, el Bigotes, que els muntessin actes electorals. «Estem convençuts, com diu Correa, que Camps era la baula perduda, la X que hem buscat durant anys», va afirmar. Igualment Oltra va apuntar en aquesta direcció, i va recordar que encara falta aclarir-se el seu paper en el cas de la fórmula 1, pel qual l’expresident de la comunitat està imputat.
També Podem, que va assegurar que el PP ha actuat com una «organització mafiosa», va apuntar a Camps i en va demanar la dimissió immediata al Consell Jurídic Consultiu a què pertany. Pel secretari general del partit morat, Antonio Estañ, és «vergonyós» que l’exdirigent, «que en totes les etapes de la seva presidència ha estat esquitxat per casos de corrupció, segueixi en aquest organisme que precisament ha de vetllar perquè la normativa de l’Administració autonòmica s’ajusti a la legalitat».
FOCUS SOBRE RAJOY / Però hi va haver qui va dirigir el focus més amunt, a Mariano Rajoy. En un tuit, el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, va recordar l’explícit suport de l’ara president a Camps. «Paco, jo crec en tu. T’he vist actuar moltes vegades. Sempre estaré darrere teu, o davant o al costat», són les paraules de Rajoy a Camps que va reproduir a Twitter el líder socialista, abans de subratllar que quan el president del Govern les va pronunciar, el que ha confessat Correa sobre la caixa b «ja havia passat».
Notícies relacionadesNo només havia passat, sinó que en el cas de les generals del 2008, incloses en les confessions del líder de la xarxa corrupta, el PPCV va aportar a Rajoy 19 dels seus 154 disputats.
En la classificació de contundència en les reaccions, Ciutadans va ocupar el lloc més baix. La portaveu del partit taronja a les Corts, Mari Carmen Sánchez, va dir que el PPCV «hauria de demanar disculpes un per un a tots els valencians». Fora de concurs per ser part implicada quedava el PPCV, que es va limitar a dir respecte a la confessió de Correa que no comenta «estratègies de defensa».
Francisco Correa Comunitat Valenciana PP - Partit Popular PSOE Corrupció Corrupció al PP Francisco Camps
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Requeriment de la UE Hisenda té pendent que milers d’autònoms puguin facturar sense IVA
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència
- ACTUALITAT BLAUGRANA Sanció d’un partit per a Hansi Flick, que no podrà asseure’s a la banqueta del Bernabéu contra el Reial Madrid
- BARÒMETRE SANITARI Més del 60% dels espanyols amb assegurança privada trien la sanitat pública quan es tracta d’una malaltia greu
- Infraestructures El Govern reactiva el projecte d'allargar la C-32 fins a Lloret de Mar
- MATERNITAT Investigadors espanyols desenvolupen el primer test molecular per predir el risc de preeclàmpsia primerenca en l’embaràs