INSTRUCCIÓ DEL TRIBUNAL SUPREM

Un informe de l'AMI plantejava que els Mossos deixessin de ser policia judicial per assegurar l'1-O

La Guàrdia Civil aporta al Suprem el document que analitza les possibles "incidències penals" dels agents en el procés d'independència

zentauroepp40397912 sabadell eix macia huelga general los mossos d esquadra cust171225183629

zentauroepp40397912 sabadell eix macia huelga general los mossos d esquadra cust171225183629 / Nuria Puentes

5
Es llegeix en minuts
Europa Press

Un informe encarregat per l'Associació de Municipis per la Independència (AMI) plantejava que els Mossos d'Esquadra deixessin de dependre funcionalment dels jutges, els tribunals i el Ministeri Fiscal per poder assegurar la correcta celebració del referèndum d'independència.

Així ho recull al document entregat per la Guàrdia Civil al Tribunal Suprem, en què s'analitzaven les possibles "incidències penals" que podria tenir per a aquest cos policial autonòmic la seva participació en el procés d'independència.

El text, recollit per Europa Press, porta la data d'1 de gener del 2017 i es titula 'Informe jurídic sobre l'actuació dels Mossos d'Esquadra durant el procés cap a la independència i possibles incidències jurídiques'.

Ha sigut entregat per la Guàrdia Civil al jutge del Tribunal Suprem Pablo Llarena, que instrueix la causa contra el procés sobiranista, com una de les evidències que acompanyen l'últim informe de la Benemèrita, després del qual el magistrat ha imputat sis persones més, entre elles, la presidenta de l'AMI, Neus Lloveras.

L'informe, que consta de 16 folis, es va realitzar per l'"especial rellevància" que havia adquirit l'actuació dels Mossos en el procés sobretot a partir d'"algunes actuacions" que els membres d'aquest cos policial tenen obligació de realitzar "per ordre judicial".

En aquest s'analitzen les lleis que els afecten i els possibles delictes en què poden incórrer els agents si les incompleixen. Així, s'explica que segons la llei de la policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra, aquests tenen l'obligació de "complir i fer complir la Constitució, l'Estatut d'Autonomia i la legislació vigent".

També, segons l'article 14 d'aquesta mateixa llei, "els membres del Cos dels Mossos d'Esquadra adscrits a les unitats de Policia judicial depenen orgànicament del Departament de Governació i, segons l'article 444 de la llei orgànica del Poder Judicial, depenen funcionalment dels jutges, els tribunals i el Ministeri Fiscal, en l'exercici i el compliment de les funcions que els encomanen".

Temor a la llei de seguretat nacional

Aquests articles sotmeten la policia autonòmica al compliment de la Constitució i els fan dependre funcionalment dels jutges i fiscals. Per això, en l'informe es proposa que, prèviament a la convocatòria i celebració del referèndum d'independència, el Parlament suprimeixi aquesta dependència mitjançant una llei o mitjançant la llei de transitorietat jurídica.

En qualsevol cas, proposa modificar la llei de la policia de la Generalitat per suprimir l'obligació dels Mossos de sotmetre's a la Constitució i eliminar el fet que l'obediència deguda no pugui emparar els actes contraris a la Carta Magna. El document, que no està firmat, demana que es faci extensiva aquesta previsió als funcionaris, empleats públics i autoritats de la Generalitat.

A més, l'autor o els autors del citat informe jurídic proposen "suprimir la dependència funcional del cos dels Mossos d'Esquadra respecte dels jutges, els tribunals i el ministeri fiscal". Afegeixen que en tot cas s'ha de "modular aquesta dependència funcional, en el sentit que se suprimeixi per a totes les qüestions relacionades directament o indirectament amb la celebració del referèndum i la posterior execució que es derivi dels resultats".

En el document, recollit per Europa Press, s'argumenta: "És clar que si no se suprimeix aquesta dependència funcional, o es modula pel que fa a l'àmbit d'actuació, en aplicació dels principis abans exposats, serà difícil assegurar que el cos dels Mossos d'Esquadra (i també les policies locals) actuïn assegurant el correcte funcionament del referèndum, ja que han de seguir les ordres i instruccions que rebin de jutges, tribunals i ministeri fiscal, que seran precisament d'impedir la celebració".

També temien que el Govern central pogués aplicar la llei de seguretat nacional i així ho van recollir: "És clar que el procés d'independència com el que s'està seguint a Catalunya vulnera clarament alguns principis constitucionals, sobretot els Títols Preliminar i el Títol VIII, referent a l'organització territorial de l'Estat. La convocatòria del referèndum i la mateixa llei de transitorietat, té les característiques de dimensió, urgència i transversalitat que requereix la declaració de situació d'interès per a la seguretat nacional".

Per aquest motiu, veien "del tot necessari" que una llei del Parlament català preveiés "de forma expressa" la no aplicació a Catalunya de la citada llei. Fins i tot assenyalen que el Govern central podria determinar que part dels agents de Mossos formessin part dels recursos humans adscrits al sistema de seguretat nacional per aplicar la llei sota una autoritat d'un altre cos de l'Estat.

Anàlisi de tots els delictes

Després d'aquestes recomanacions, passen a analitzar cada un dels delictes dels quals es podria acusar els Mossos que participin en el procés d'independència. Citen expressament la prevaricació, abandonament del deure, omissió del deure de perseguir delictes, desobediència i denegació d'auxili, rebel·lió i sedició. Però conclouen que els agents no incorrerien en aquests delictes perquè la seva actuació estaria emparada per les lleis que aprovés el Parlament català.

En el cas dels delictes de prevaricació veuen "molt difícil pensar" que cap actuació dels agents pugui entendre's inclosa en aquest tipus penal "sempre que el Parlament de Catalunya provi la normativa necessària que els doni cobertura". Tampoc incorreran en el delicte d'abandonament del destí si, com en l'anterior cas, està cobert legalment pel Parlament català.

També analitzen el delicte de l'omissió de perseguir delictes, del qual diuen que l'abandonament col·lectiu del servei és "manifestament il·legal". Però afegeixen que aquesta actitud es pot produir en cas de vaga general per defensar les resolucions del Parlament i el Govern de Catalunya.

"Si aquest és el cas i la vaga es fa d'acord amb el dret de vaga reconegut a la Constitució, en cap cas es trobaran davant abandonament manifestament il·legal", assenyalen.

Sobre el delicte de "desobediència i denegació d'auxili" que tenen els funcionaris públics davant les resolucions judicials i els seus superiors, fan una sèrie de consideracions, admetent que aquest supòsit pot provocar, "amb tota seguretat" la inseguretat més gran pel fet que hi pot haver resolucions judicials incompatibles o contradictòries amb les que rebin els agents dels seus superiors.

Però acaba descartant que pugui produir-se un delicte de desobediència a una autoritat judicial espanyola si aquesta perd la jurisdicció a Catalunya. A més, creuen que "és difícil" que els agents dels Mossos es trobin amb ordres contradictòries concretes i individualment notificades.

Rebel·lió i sedició

Quant al delicte de rebel·lió, el descarten també i posen l'accent en el fet que perquè es d'oni aquest supòsit penal, l'aixecament ha d'anar acompanyat de "força física".

Notícies relacionades

Descarten així mateix el delicte de sedició perquè no contemplen que els agents, en l'ús de les seves atribucions legals, vagin a incórrer en una revolta tumultuària, pública i oberta, desordenada, utilitzant la força o fora de les vies legals.

Però per evitar qualsevol interpretació insisteixen que el Parlament suprimeixi l'obligació d'acatar la Constitució. Finalment, no veuen aplicable el delicte de traïció, ni contra la pau o la independència de l'Estat.