EL PROCÉS SOBIRANISTA
El Constitucional declara inconstitucional la llei del referèndum de Catalunya
El tribunal afirma que "un poder que nega el dret es nega a si mateix com a autoritat"
El TC suspèn cautelarment l'Agència de Protecció Social catalana

jregue39392153 tribunal constitucional 28 03 2016 madrid170731093845 /
El ple del Tribunal Constitucional (TC) va declarar ahir per unanimitat la inconstitucionalitat de la llei del referèndum aprovada pel Parlament de Catalunya el 6 de setembre. L’alt tribunal entén que la norma vulnera la supremacia de la Constitució, la sobirania nacional i la indissoluble unitat de la nació espanyola.
El 7 de setembre, el Constitucional va admetre a tràmit el recurs contra aquesta llei, fet que va suposar suspendre-la cautelarment, igual que va fer amb la de llei de transitorietat cap a una república catalana, cosa que implicava la prohibició expressa del referèndum de l’1-O passat.
La sentència, que estima íntegrament el recurs de l’Advocacia de l’Estat, sosté que la tramitació de la norma suspesa pel Parlament va incórrer «en fallides molt greus del procediment legislatiu», fet que li serveix per afirmar que «un poder que nega expressament el dret es nega a si mateix com a autoritat mereixedora d’acatament».
Dret no reconegut
L’alt tribunal recorda que el dret de «promoure i consumar» la «secessió unilateral de l’Estat en què es constitueix Espanya» no està reconegut a la Constitució ni s’integra en l’ordenament a través de tractats internacionals, perquè «el dret de lliure autodeterminació» dels pobles reconegut per l’ONU es limita als que estan sota «subjugació, dominació i explotació estrangeres».
Insisteix que la Constitució admet «la seva revisió total», però només es pot fer segons els procediments previstos per a la seva reforma. «Una altra cosa suposaria –afegeix la sentència– alliberar el poder públic de tota subjecció a dret, amb dany irreparable per a la llibertat dels ciutadans», just el que segons el tribunal «ha consumat el Parlament a l’aprovar la llei impugnada».
Notícies relacionadesEl portaveu del Govern, Jordi Turull, va assenyalar que la decisió no li provoca «cap sorpresa». A més, va seguir considerant vàlida la llei i el mandat del referèndum. «És el mandat polític que tenim, que hem de concretar i de culminar, és un mandat polític, de les urnes, de la gent».
En aquest sentit, va afirmar que el Govern fa cas «de les lleis que aprovi el Parlament. Aquí hi ha un Executiu que abusa o en complicitat amb un Tribunal Constitucional per bloquejar el legislatiu, un sap que és divendres perquè hi ha Consell de Ministres i perquè demanen la suspensió d’una llei del Parlament». Ni la Cambra catalana ni la Generalitat van presentar al·legacions al recurs.
Referèndum a Catalunya Constitució Espanyola Parlament Tribunal Constitucional Independència de Catalunya
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Transport aeri Barcelona és la connexió més afectada per la retallada de 36 rutes de Ryanair
- Demanda disparada Adeu a les concessions: Catalunya redissenya la futura xarxa de busos públics per connectar el 2028 tots els municipis
- Figura clau de la costura Adeu a Armani, el rei de la moda italiana
- L'home detingut per la mort d'una dona a Lloret s'havia deixat la cartera a sobre d'una tauleta a l'escena del crim
- De setembre a novembre El metro de Barcelona obre inscripcions per visitar les estacions fantasma de Correus i Gaudí
- Obertura Any Judicial El fiscal general es reivindica i expressa la seva confiança en la «veritat» i la justícia davant el Rei i els magistrats que el jutjaran
- Sector bancari El BBVA no puja encara la seva oferta i assumeix que no tindria la majoria de sinergies fins al 2029
- La festa del cine espanyol Els Premis Goya 2026 se celebraran a Barcelona el 28 de febrer