Puigdemont aireja davant el cos consular l'"obstinació" de Rajoy contra el referèndum

El president afirma que el dret a decidir és "insubornable"

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont , es reuneix amb el cos consular. / RAFA GARRIDO/ACN

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont , es reuneix amb el cos consular.
 

/

2
Es llegeix en minuts
XABI BARRENA / BARCELONA

El Govern català ha decidit jugar a fons la batalla de la internacionalització del procés independentista. I per a això és fonamental la construcció i comunicació d'un relat. El nexe en comú que uneix la conferència del 'trident governamental' (Carles Puigdemont, Oriol Junqueras i Raül Romeva) a Brussel·les, la setmana passada, amb l'article de Carme Forcadell al primer diari del món (el 'The New York Times') i la recepció al cos consular d'aquest dimecres és la percussió en la mateixa idea. El Govern vol un acord amb l'Estat espanyol per fer un referèndum i que l'Executiu de Mariano Rajoy es nega al diàleg polític "amb obstinació tancada".

Davant els representants de més de 100 països acreditats en el cos consular (tercera ciutat del món que no és capital d'Estat que disposa d'aquesta representació, després de Nova York i Hong Kong), Puigdemont ha mostrat la seva determinació per portar a terme el referèndum. "El dret d'autodeterminació", al qual no pocs països presents s'han acollit com a via de convertir-se en Estat, "és insubornable", ha dit el president, que també ha al·legat que el conflicte polític entre Espanya i Catalunya només "se soluciona" amb una consulta vinculant.

LÈXIC BUMERANG

Puigdemont, capgirant lèxicament els termes, ha qualificat d'"unilateral" la negativa de Mariano Rajoy de ni tan sols considerar la possibilitat de fer el referèndum. Així mateix, ha acusat l'Estat de voler "tancar" Catalunya en "les seves fronteres". Una paradoxa en tota regla ja que la creació d'un nou país independent comportaria l'aixecament d'algun tipus de frontera, per molt laxa que s'imagini.

Notícies relacionades

El president, i també el conseller d'Exteriors, Romeva, ha recordat la vocació d'obertura al món de Catalunya i els catalans i la seva voluntat de no ser mers espectadors passius. És aquesta voluntat per prendre "decisions" i "ajudar en la construcció del projecte europeu" on tots dos han ancorat, també, el procés, sens dubte per deslligar-lo d'alguns populismes (començant pel que, per cert, va propiciar el 'brexit') que tenen la Unió Europea en el blanc de les seves crítiques.

En qualsevol cas, Puigdemont, després de presumir dels resultats macroeconòmics catalans, i del seu lideratge dins d'Espanya, ha recordat que el procés independentista "ha superat molts obstacles, moltes proves d'estrès" i que aquestes no han pogut, ni podran "acabar amb el desig dels catalans de decidir davant una urna, com tampoc ho faran les amenaces". Una al·lusió a la judicialització empresa pel Govern de Mariano Rajoy i que tindrà la seva màxima expressió dilluns que ve, amb el judici a Artur Mas pel 9-N.