La CUP exigirà a Puigdemont "data i instrument" per concretar la independència el 2017
La formació no sotmetrà a la seva assemblea la decisió sobre la qüestió de confiança del president, afirma el diputat Salellas
salellas-y-veh-sendra /
El diputat de la CUP Benet Salellas ha afirmat que la seva formació exigirà a Puigdemont que fixi "una data i un instrument" per exercir el dret a l'autodeterminació en la negociació per avalar la qüestió de confiança a què el president de la Generalitat s'ha de sotmetre el 28 de setembre.
Salellas ha concretat que una legislatura excepcional ha d'incloure "una data per resoldre definitivament l'exercici del dret d'autodeterminació" dins de la segona part de la legislatura i crear un instrument perquè el poble es pronunciï.
"La data hauria de ser en el primer semestre del 2017, i l'instrument, el referèndum", ha explicat Salellas en una entrevista d'Europa Press, que ha aclarit que no són especialment fetitxistes en aquest sentit, perquè els cupaires creuen que és una qüestió de país, que s'ha d'abordar amb el màxim nombre de partits i amb les entitats independentistes.
EL FANTASMA DEL PROCESSISME
El diputat de la CUP ha considerat que si es fixa data i instrument "la resta anirà rodada, perquè a més allunyarà el fantasma de processisme d'una vegada per sempre", i ha defensat que la fórmula referendària és la que més s'acceptarà internacionalment. Per Salellas, no s'entendria que se celebrés un sol referèndum per a una futura constitució catalana, que servís per validar el procés independentista: "Primer hem de decidir si ens volem constituir en república".
Després d'aquesta primera consulta vinculant, proposa l'obertura d'un procés constituent, a través d'una assemblea constituent que elabori una constitució que s'haurà de sotmetre a referèndum: "Són dos referèndums: un per la independència i l'altre constitucional. Són moments de sobirania diferents", ha especificat.
En la fase prèvia a la constitució, la CUP proposa un espai participatiu ciutadà en què des de les entitats i el territori es llancin propostes que es votin i que siguin vinculants per a la redacció de l'eventual carta magna: "No volem que es faci en un despatx pels pares de la pàtria".
PRESSUPOSTOS I INDEPENDENTISME
Els cupaires esperen que Puigdemont els convoqui els dies vinents a una reunió per abordar la qüestió de confiança, en què esperen poder entregar-li un document que, sota el títol 'Enfilem-nos', conté el seu full de ruta per a la segona meitat de la legislatura extraordinària.
Malgrat que el Govern insistirà a incloure els pressupostos en el seu aval a la qüestió de confiança, Salellas ha reiterat que la seva formació no ho vincula, entre altres raons perquè en aquest moment el projecte de finances públiques "ni s'haurà entrat al Parlament".
No obstant, ha donat pistes dels pressupostos que veurien amb bons ulls i estan vinculats al compromís del Govern amb el procés independentista: "S'ha de veure si són uns pressupostos al servei del dret d'autodeterminació i de la ruptura o si són autonòmics".
Amb tot, si no arriben a un acord en els comptes catalans amb JxSí, no veu impediment a seguir impulsant el procés independentista: "No he sentit d'enlloc on el dret d'autodeterminació tingui com a condició 'sine qua non' l'aprovació d'uns pressupostos".
LA QÜESTIÓ DE CONFIANÇA
El que sí que ha descartat Salellas és que la decisió que prengui la CUP sobre la qüestió de confiança es prengui a la seva assemblea: "Posem molt en valor el mètode assembleari i continua sent vàlid i útil, però no tenim cap tipus de ganes de repetir situacions de polarització de l'organització i d'enfrontament del 50-50", ha dit en referència a l'Assemblea Nacional, que el 27 de novembre del 2015 va empatar sobre la decisió d'avalar el projecte polític de JxSí, amb Artur Mas al capdavant.
Aquest és un objectiu que s'ha marcat tant el grup parlamentari com el Secretariat Nacional que ha de ser escollit a principis d'agost i que ha de construir propostes polítiques en el si de l'organització que generin adhesions "molt àmplies".
El primer exemple de la nova dinàmica de la CUP és, precisament, el document 'Enfilem-nos', que Salellas defineix com una proposta política que dóna les claus per resoldre la qüestió de confiança: "Amb independència que el Consell Polític o algun òrgan de la CUP prengui la decisió, hi arribarem amb un treball de consens".
Notícies relacionadesEn aquest sentit, ha destacat el consens que genera que el full de ruta es compleixi i Catalunya s'encamini cap al dret d'autodeterminació, cas en el qual assegura que tota la CUP "estaria disposada a tenir un rol molt facilitador" en la qüestió de confiança.
"Però hem de tenir data, instrument i mecanisme de garantia i de verificació. Un calendari. Disposar d'eines que ens assegurin no tant que JxSí són independentistes o no, sinó que realment el processisme és un fantasma que ja no existeix al Parlament, sinó que això va del dret d'autodeterminació i de construir una república. Si és així, la nostra gent ho té claríssim", ha sentenciat.
- SECTOR IMMOBILIARI Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 vivendes de lloguer a Espanya per 5.000 milions d’euros
- València Antonio Tejero, ingressat en estat greu en un hospital de València
- Assetjament escolar Els Mossos investiguen el suïcidi d’un menor a Lleida que va denunciar ‘bullying’
- Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 habitatges de lloguer
- Inditex intercanvia terrenys amb Alcampo per fer la nova seu a Sant Adrià
- Declaració conjunta Sánchez arriba a un acord amb Alemanya per avançar en l'oficialitat del català a la UE després de l'ultimàtum de Junts
- Fotografia La brillantor del cometa Lemmon corona el Pedraforca, la muntanya més màgica a Catalunya
- Relació en fase crítica Montero crida a «intensificar el diàleg» amb Junts després de la seva amenaça sense al·ludir a una reunió de Sánchez amb Puigdemont
- Okupació Un propietari recupera la seva vivenda a la platja en una distracció dels ocupes
- Presentació a Alstom El primer dels 10 trens llançadora de Ferrocarrils de la Generalitat a l’aeroport comença les proves
