VISITA FRUSTRADA
Obama, l'huracà que no va passar
Els sevillans, entre la pena per l'impacte econòmic perdut i l'alleujament dels comerciants per reprendre la normalitat

/
Gent passejant a primera hora; turistes, els pocs d'aquestes dates, fent 'selfies' davant de la Giralda; botigues obertes i cotxes de cavalls i taxis a les seves parades habituals al voltant del triangle monumental (Catedral, Arxiu d'Índies i Real Alcázar). Un matí de dissabte normal a Sevilla que gairebé no va notar els trastorns de l'impressionant dispositiu que s'havia habilitat per a la visita turística del president nord-americà Barack Obama i que finalment no va arribar a concretar-seno concretar-se.
Els sevillans es debatien dissabte entre la pena i el desencant per haver perdut un enorme reclam turístic i l'alleujament de comerciants, taxistes i cotxers per poder mantenir l'activitat en un cap de setmana tradicionalment fluix a la ciutat davant la competència dels 'sanfermines' i l'alerta taronja per les elevades temperatures. De fet, molts sevillans, sobretot els residents al centre històric, havien optat per desaparèixer a les platges pròximes per evitar els problemes d'accés en una àrea que hauria quedat completament blindada al trànsit i la impossibilitat de moure's lliurement. Tan gran era el control, que l'ajuntament havia concedit uns permisos oficials a les parelles de nuvis que es casaven aquest cap de setmana en alguna església del centre: ells sí que podrien accedir-hi en cotxe per no espatllar la imatge de la núvia, però els convidats al casament havien de buscar-se la vida i, elles, un calçat més còmode per a la caminada fins a l'església.
Altres reconeixien que ho feien per por a la sobreexposició que genera qualsevol activitat del mandatari nord-americà. “Aquests dies he vingut amb temor, perquè estava al peu del canó, i si passava alguna cosa seria just aquí, aquest era el punt de mira”, relatava Marina, una guia turística, a l'entrada de l'Alcázar. Davant la porta del recinte palatí, un cartell indicava que estaria tancat aquest dissabte, previsiblement per desmuntar les estructures habilitades per als mitjans de comunicació, i des de primera hora del matí ja es van treure entrades a la venda per internet per diumenge.
TANQUES ARRACONADES
L'“evaporació” dels centenars d'agents que aquests dies rondaven pel casc històric ha servit de pista per a molts sevillans. Les tanques que havien d' impedir el pas estaven amuntegades a les cantonades i la tarima destinada a la premsa a la plaça del Triunfo, punt neuràlgic del recorregut, ni tan sols es va muntar. “Quan vaig arribar a primera hora i vaig veure que no hi havia policia, vaig sospitar que alguna cosa havia passat”, explica Eugenia, treballadora d'una botiga de 'souvenirs' just davant de la Catedral. L'excés d'agents va dissuadir molta clientela, que “no volien entrar al veure la Policia demanant dades o registrant els immobles”, explicava Marina, d'una botiga contigua. I és que les xifres eren impressionants: més de 600 membres de seguretat dels Estats Units, entre CIA, FBI o el servei secret de la Casa Blanca i uns 4.000 policies i guàrdies civils espanyols vetllarien per la normalitat de la visita d'Obama a Espanya. Per si de cas, el president portava a més fins i tot el cotxe oficial blindat, un vehicle d'enormes dimensions conegut com “la bèstia” per al qual ja s'havien fins i tot cronometrat recorreguts pels estrets carrerons de Sevilla des de l'hotel on havia de pernoctar fins al centre monumental.
L'anul·lació de la visita a Sevilla ha sigut el comentari generalitzat a la ciutat als diferents barris o entre la gent que passejava pel centre de la ciutat aquest dissabte. La notícia ha corregut com la pólvora a través dels mitjans de comunicació, i alguns entenien que era previsible davant els incidents de Dallas. “Se li haurien tirat a sobre si se l'hagués vist passejant com si res i de turisme per Europa”, justificava Ana. Davant l'entrada d'un dels hotels on s'havia d'allotjar la comitiva presidencial, alguns especulaven amb la possibilitat que fos la primera dama, Michelle Obama, la que realitzés la visita “per això que potser la seva filla vindrà aquí una temporada”. Tampoc faltaven els escèptics com Sandra, que insistia citant “bones fonts” que la visita es faria però en el més absolut secret.
L'IMPACTE JA ESTÀ FET
Des de l'Ajuntament de Sevilla, la tinenta d'alcalde Carmen Castreño (PSOE) insistia a minimitzar el dany publicitari, i subratllava que la ciutat ha demostrat estar preparada per muntar un dispositiu d'aquestes dimensions. “L'impacte ja està fet, la ciutat ha sortit a les televisions internacionals durant tota la setmana i això ja és una promoció impagable (...) Només ha faltat el remat de la foto d'Obama al costat de la Giralda”. Les estimacions eren més grans que la visita de Michelle Obama a Marbella (Màlaga), quan algunes consultores van xifrar l'impacte econòmic en 800 milions i uns 50.000 anuncis publicitaris. Per si de cas, l'alcalde Juan Espadas ja ha remès una carta a la Casa Blanca convidant la família Obama a visitar la ciutat en un altre moment quan ja abandoni la presidència.
- Un fiasco de 30 milions
- TikTok Polèmica per un vídeo de dues 'influencers' corrent per 'La Florida' amb "olor de kebab": "A l’Hospitalet no fem postureig"
- La casa de l’Eurofighter
- ‘Mi postre favorito’, el film condemnat a l’Iran pel seu "contingut obscè"
- Svitolina perd contra Osaka i pateix la fúria dels apostadors