El Parlament prepara la Diputació Permanent que actuaria si hi hagués eleccions al març

L'òrgan és l'encarregat de representar la Cámbra entre períodes de sessions

Imatge de la reunió de la junta de portaveus del Parlament.

Imatge de la reunió de la junta de portaveus del Parlament. / DANNY CAMINAL

1
Es llegeix en minuts

La Mesa del Parlament està preparant els detalls per crear una Diputació Permanent --òrgan de la Cambra entre períodes de sessions-- que s'activaria si Junts pel Sí i la CUP no aconseguissin arribar a un acord d'investidurainvestidura abans que el 10 de gener s'esgoti el termini i s'hagin de convocar per llei eleccions anticipades per al març. Aquest mateix òrgan és l'encarregat de representar el Parlament durant les vacances d'estiu i de Nadal.

Fonts parlamentàries han explicat a Europa Press que les reunions de la Mesa i la junta de portaveus de divendres passat ja van incloure la creació de la Diputació Permanent en els seus ordres del dia. Això permetrà que estigui "tot a punt per si la legislatura resulta fallida".

En les dues reunions es van debatre els criteris de creació de la Diputació Permanent sobre la base de dos models: la llei D'Hondt o el sistema de restes majors.

LES DUES MODALITATS

Amb la primera opció, Junts pel Sí tindria 11 dels 23 diputats de la Diputació Permanent, i la CUP, 1. Amb el segon model, Junts pel Sí en tindria 10, i la CUP, 2: cap de les dues modalitats faria variar la representació de la resta de partits (PSCCiutadansPPC i Catalunya Sí que es Pot).

En la pròxima reunió de la Mesa i la junta de portaveus es concretarà quin sistema s'utilitzarà per crear la Diputació Permanent i posteriorment es designaran els diputats de cada partit que la conformaran.

La Diputació Permanent entra en funcionament quan la legislatura ha finalitzat o en els períodes entre sessions --principalment, a l'estiu--: és com un hemicicle a petita escala amb 23 diputats designats pels grups parlamentaris en proporció a la seva representació.

RETRE COMPTES

Notícies relacionades

La presidenta del Parlament, Carme Forcadell, serà també la presidenta de la Diputació Permanent, que ha de retre comptes de la seva activitat quan es constitueix una nova legislatura.

De fet, la Diputació Permanent de l'anterior legislatura explicarà les seves actuacions en el ple del Parlament de dijous que ve, el primer que se celebra per qüestions de gestió del Govern.