Iglesias treu el seu costat més irreverent: "Netejarem de 'pijos' les institucions"

El líder de Podem recorre a la llegenda i compara Aznar amb Darth Vader en la recta final de campanya

El líder de Podem, Pablo Iglesias, durant la seva intervenció aquest dissabte a Alacant. / periodico

3
Es llegeix en minuts
IOLANDA MÁRMOL / ALACANT

"La gent no recorda el que els dius en un míting. Recorda el que els vas fer sentir". Pablo Iglesias, bon coneixedor d'aquest axioma de la comunicació política, ha enardit aquesta nit els seus a Alacant recorrent a la llegenda, d'emoció, de pel·lícules i d'una important dosi de transgressió per conquistar cors i vots morats. En un discurs provocador, Iglesias ha reivindicat el seu origen humil i ha substituït el terme "casta" per un nou pejoratiu: els 'pijos'. "No ens agraden els 'pijos'. A partir del 24 netejarem de 'pijos' les institucions", ha dit i ha denunciat l'ostentació de les classes més adinerades. "M'importa un rave que em critiquin per comprar roba a l'Alcampo".

Davant uns 5.000 simpatitzants, Iglesias ha atacat amb duresa el nou actor en la campanya electoral, l'expresident del Govern José María Aznar. "El que volia passar a la història com a estadista passarà a la història com una caricatura de Darth Vader", ha dit i ha taral·lejat, a coro amb un públic entregat, la marxa imperial de 'La guerra de les galàxies'. El secretari general de Podem, interromput per ovacions constantment, també ha carregat contra el president de CiutadansAlbert Rivera, i ha demanat claredat: "Que ningú es confongui, el canvi és de color morat".

El míting no ha comptat amb la presència del número dos, Íñigo Errejón, que està malalt i ha hagut d'anul·lar diversos actes de campanya, ni tampoc de la número tres de facto, Carolina Bescansa, embarassada.

EL PUZLE VALENCIÀ

La presència dels principals dirigents de Podem a Alacant confirma l'aposta del partit per tractar de capgirar un marcador molt ajustat al País Valencià, un territori complex, però que és fonamental per dirimir èxits i derrotes del 24-M. Es juguen obtenir una meritòria medalla de plata, després del PP, o el revés de quedar relegats a la quarta força, darrere del PSOE i Ciutadans.

A València, els d'Iglesias s'enfronten al seu dilema de sempre i a un altre repte més complicat. Per una part, necessiten robar-los votants als socialistes, cosa que implica desacreditar el PSOE, però amb guant blanc, perquè els seus exsimpatitzants no s'ofenguin, i per no dinamitar ponts davant un escenari laberíntic de pactes. Però a Alacant amb això no en tenen prou, perquè els populars tenen un sòl electoral especialment elevat. Per tant, per triomfar requereixen, a més, que els electors no ideològics del PP --el denominat vot tou-- es desactivin, farts de corrupció, no siguin seduïts de nou per l'embruix de José María Aznar en campanya --com confien a Génova-- i, o bé es quedin a casa, o bé votin amb la víscera. El problema afegit que inquieta Podem és que, sobretot al País Valencià, aquest vot del cabreig emigri a Ciutadans, un partit que suposa per a l'elector travessar la frontera psicològica de la infidelitat sense remordiments.

EFECTE 'UNDERDOG'

Notícies relacionades

L'inaudit índex d'indecisos a una setmana dels comicis complica els càlculs electorals per a un partit que va, a més, sense GPS, ja que alPaís Valencià no ha fet enquesta pròpia i utilitza un rudimentari sistema de predicció electoral: la intuïció. Els dirigents van elegir Alacant com a lloc per al míting central perquè sospiten que un dels seus competidors directes a València, Compromís, no té tanta embranzida al sud de la comunitat i perquè en un acte, ara fa un any, en la campanya de les europees, es van adonar que hi hax una espècie de química, de connexió especial entre Iglesias i els alacantins. Va ser en una trobada en una discoteca que els van prestar, amb el llavors candidat-tertulià assegut al terra de l'escenari, responent a les preguntes amb un ganxo que va sorprendre els dirigents del partit.

La pregunta és si l'efecte 'underdog' --simpatia dels electors pel partit contra les cordes, sense recursos-- que tan bé va funcionar en les europees segueix viu. Rita Barberá, l'alcaldessa de València (PP), somriu des de la propaganda que inunda les pantalles de plasma de l'estació de l'AVE, mentre, un membre de Podem a punt de pujar al tren es pregunta si hauran aconseguit difondre bé el míting a Alacant, l'acte central de campanya. "Hem aconseguit imprimir 100 cartells".