MEMÒRIA HISTÒRICA
Familiars i entitats reben el llegat espoliat durant la guerra civil
Es tracta d'uns 6.440 documents procedents de l'Arxiu de Salamanca
Part del llegat espoliat per les tropes franquistes a Catalunya al tram final de la guerra civil tornen a casa. La Generalitat ha entregat aquest dijous uns 6.440 documents a 11 entitats i hereus legítims dels coneguts com a 'papers de Salamanca', un conjunt de documents que recullen des de dades personals com fitxes del Centre Asturià de Barcelona fins a un conjunt de llibres de l'expresident del Parlament de Catalunya, Antoni Rovira i Virgili.
L'acte d'entrega s'ha celebrat aquest migdia a l'Arxiu Nacional de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès, emplaçament on el 4 de desembre es van rebre 238 caixes amb documentació relativa a entitats i persones físiques. Després d'analitzar el seu contingut, s'ha pogut determinar la propietat de part d'aquests documents.
Entre la documentació hi figuren 16 llibres de Rovira i Virgili, que ha recollit la besnéta de l'expresident del Parlament, Maria Calvet. "Van ser espoliats de la mateixa casa on la família seguim vivint, al barri d'Horta, no sabem quins llibres són, però la meva àvia va batallar molt perquè tornessin i no ho ha pogut veure", ha expressat, recordant la recent mort de l'hereva directa de Rovira i Virgili.
RETARD INEXPLICABLE
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha presidit l'acte, posant èmfasi en el retard de l'arribada dels documents a Catalunya, inexplicable, ha considerat. "Entenc que durant el període de la dictadura no els volguessin tornar, perquè no s'atenia ni als drets ni a les dignitats de les persones, però des del 1979 fins ara han passat 36 anys de vida democràtica, i seria bastant normal que algú hagués tingut l'instint i la voluntat que això hagués anat a un ritme raonable", ha assenyalat.
Queden per acabar d'identificar part dels documents arribats al desembre. L'objectiu és localitzar els seus legítims propietaris per poder-los entregar abans de l'estiu que ve. Part dels documents entregats avui han sigut donats tan sols en format digital, ja que alguns dels destinataris han decidit cedir-los a l'Arxiu Nacional de Catalunya perquè puguin ser conservats.
En l'acte s'ha posat l'accent en la documentació emmagatzemada en el fons d'Àvila que conté documentació expropiada per l'Exèrcit nazi a París, on la Generalitat tenia la seu de la presidència a l'exili. "Aquesta documentació és importantíssima i l'Estat espanyol no pot quedar com un Estat que recolza un crim comès pels nazis, per la qual cosa els ha de tornar", ha assenyalat Francesc Cruanyes, president de la Comissió per la Dignitat, que ha valorat l'actitud del Govern espanyol de "burla i robatori".
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- L’inici de la ronda francesa El Tour s’estrena amb un esprint i molts candidats al groc
- Esther, la ‘pencaire’ que lidera Espanya
- Wimbledon Alcaraz entra a vuitens amb esforç davant un Struff molt combatiu
- Alemanya supera sense pietat la Polònia debutant de Pajor (2-0)
- Incompliment europeu El Barça ja pagarà 15 dels 60 milions d’una multa de la UEFA