REVISTA DE PREMSA

"Mas ofereix al Marroc ensenyar llengua àrab en horari escolar", titula 'El Mundo'

El diari madrileny denuncia que CiU vol guanyar 300.000 marroquins per a la causa independentista, amb l'esquer de l'islam i la llengua

El gruix del quiosc interpreta que el front pro consulta del 9-N trontolla mentre la premsa de la capital del regne abona la fermesa de l'Espanya una

8
Es llegeix en minuts
XAVIER CAMPRECIÓS / Barcelona

La denúncia d''El Mundo' que el Govern d'Artur Mas va aprovar dilluns el 'Pla Marroc 2014-2017' amb què es preveu reforçar la relació de Catalunya amb el regne alauita i donar satisfacció als més 270.000 marroquins residents al Principat introduint l'ensenyament de l'islam i de l'àrab i l'amazic a l'escola, en horari lectiu o extraescolar, és el més curiós del quiosc de Madrid Barcelona d'avui.

I tot, segons la crònica d'Ignacio Cembrero i la tesi editorial del diari, ha estat ideat per guanyar els gairebé 300.000 marroquins (3% de la població de Catalunya) per a la causa independentista. De fet, aquesta idea que avui concreta 'El Mundo' i que presenta com una ofensa perquè en l'escola catalana es proscriu el castellà, la va llançar 'Abc' el dia 12 ("CiU vol adoctrinar 500.000 musulmans") i l'ha teixit amb altres fils per al mateix objectiu.

Els diaris de Barcelona

Les portades barcelonines de les primeres edicions exhibeixen diferents interpretacions sobre el debat de política general del Parlament i les desavinences dels partidaris de la consulta sobre el futur de Catalunya i Espanya el 9-N. Només 'El Punt Avui' manté hissada la bandera sobiranista ("Decidits cap al 9-N"). 'La Vanguardia' recolza el president ("Mas rep ofertes d'ERC i del PSC per governar"). 'Ara' consigna les diferències ("La unitat trontolla"). I EL PERIÓDICO certifica el divorci Mas-Junqueras ("Separació").

'La Vanguardia' s'absté d'editorialitzar. L'editorial d''El Punt Avui' ("Moviments tàctics preventius") considera que les cartes estan sobre la taula de cara a la ronda final. El d''Ara' ("La unitat és l'única garantia") adverteix: "Mas i Junqueras estan obligats a entendre's: és el que vol la gent i és l'única oportunitat per avançar". I el d'EL PERIÓDICO dóna per fet que anirem a les urnes prematurament: "Entestats en noves eleccions. El debat del Parlament augura un avançament electoral per la divisió sobre què es farà davant la suspensió del 9-N".

Lloances per a Margallo

A la capital del regne la desunió del bloc pro consulta sobre el futur de Catalunya amb Espanya no té fissures: "El front separatista s'esquerda", titula ‘Abc’ amb una foto trencada de Mas i Junqueras, mentre a dins aplaudeix que el cap de la diplomàcia, José Manuel García-Margallo, vulgui treure competències per evitar la consulta (el Govern prendria el comandament dels Mossos i el control dels col·legis), cosa que aplaudeix editorialment: "El debat de l'article 155 pot ser inoportú avui, però no s'ha de descartar".

Contra Vilassar de Dalt

'La Razón' regala a la resta d'Espanya mitja portada amb la foto de l'Ajuntament de Vilassar de Dalt coronat per les banderes catalana i del municipi i la pancarta "Votarem" perquè per primera vegada un jutge ha desestimat per un defecte de forma la denúncia de l'Estat perquè el consistori hissés l'ensenya del regne. "Treure la bandera d'Espanya és legal", titulen a peu de pàgina.

 

És un bon complement de l'obertura de portada: "El Tribunal Constitucional porta des del 2011 per decidir si Catalunya pot convocar un referèndum". La història ve a tomb perquè l'alt tribunal --tan baquetejat en aquests anys pel mateix PP per tenir majories afins-- encara no ha dictaminat el recurs que el Govern espanyol de José Luis Rodríguez Zapatero va presentar el desembre del 2010 contra la llei de consultes populars que havia aprovat el Parlament a instàncies del tripartit. L'editorial es titula: "Desídia institucional. El TC no pot eternitzar la resolució d'uns recursos que concerneixen el desafiament separatista", i lamenta que no estiguin establertes les línies vermelles que impedeixin a Mas convocar la consulta.

La fiscalia fa plans

'El País', per la seva part, opta per donar prioritat al comunicat de preguerra: "El Govern mobilitza els recursos legals per impedir la consulta. Torres Dulce convoca la cúpula fiscal de Catalunya. Margallo amenaça de suspendre l'autonomia. Justícia anuncia accions". La crònica recorda que la fiscalia no tindria res a fer fins que no s'hagués donat a Catalunya ordres per desobeir el Tribunal Constitucional. Però ho volen tot preparat, per poder actuar contra els aforats responsables de la votació si és que n'hi arriba a haver.

Àrab, amazic i islam

La primícia d''El Mundo' --ha aconseguit el document de 24 pàgines que ahir no va distribuir la Generalitat tot i anunciar-lo-- es titula "Mas obre les portes al Marroc" i barreja "les traves al castellà en l'escola catalana" amb l'esborrany que preveu establir una comissió mixta catalanomarroquina tant per a l'ensenyament de l'àrab i l'amazic a l'escola com perquè "les autoritats del Marroc tinguin un paper clau en l'elaboració dels continguts religiosos destinats a la majoria dels musulmans a Catalunya i a la seva difusió a través, probablement, de les ensenyances en escoles i mesquites". Això porta Cembrero --que no deixa de recordar que fa una dècada Marta Ferrusola carregava contres els immigrants musulmans i Duran Lleida s'oposava que es concedís el dret a vot a Espanya en les municipals als marroquins-- a denunciar que aquest seria un mal pas, ja que ni a la resta d'Espanya ni d'Europa "les autoritats marroquines gaudeixen d'aquestes atribucions, amb què sempre han somiat".

A la pàgina contigua, Fernando Lázaro adverteix: "Alerten dels riscos de la política migratòria de CiU. Els experts temen que l'islamisme radical aprofiti el repte sobiranista per estendre's per Catalunya". Al costat es desfoga Victoria Prego amb aquests titulars: "L'obscè contrast d'una política interessada. ¿Per què no tenen el mateix zel amb els que només parlen espanyol?" I el titular de l'editorial que corona l'entrega és: "Noves argúcies d'Artur Mas que contaminen la política catalana".

Els Pujol, pitjor que els Borbó

Per desengreixar, a la pàgina contigua tenen el libèrrim comentari de Federico Jiménez Losantos, que té el seu què. Titulars: "Les dinasties impunes. Hi ha dues famílies que gaudeixen d'impunitat i, per tant, de felicitat: els Borbó i els Pujol". És aquest, sencer:

"Para el Ministerio de Hacienda –vía Agencia Tributaria– y para el de Justicia –vía Ministerio Fiscal– hay en España dos familias, qué digo, dos dinastías que gozan de impunidad y, por ende, de felicidad: los Borbón y los Pujol. Mucho más los Pujol que los Borbón, desde luego, lo que tal vez suponga un agravio comparativo, ya que hace tres siglos que en España reinan casi siempre los Borbón y sólo en una parte de ella, Catalunya, hace apenas medio siglo que imperan los Pujol, pero basta comparar lo que Hacienda y la Fiscalía están perdonando a la Familia Real española –Juan Carlos y los Urdanga– y a la familia imperial catalana –Jordi Pujol, esposa, hijos e hijas– para ver que lo que Montoro no quiere cobrar de la Infanta y el talonmanista del Barça es una propina de avaro al lado de lo que perdona del fortunón de los Ubu. Sólo la cantidad que Pujol Ferrusola III, según han revelado Inda y Urreiztieta, movió para comprar las mil oficinas del Santander y los edificios de Prisa le habrían permitido hacer una opa a Jazztel y, con un minicrédito fraterno, hacer feliz a Vodafone".

"Es verdad que considerar deducibles facturas falsas –que además no correspondían al año fiscal así aliviado– va más allá de la prevaricación y de la prevarigalupación; es otra prevaridimensión. Y no es menos cierto que el ardor con que la Fiscalía Anticorrupción protege a la Dinastía Real, dando el amor, sí, el amor, como sólido argumento jurídico para excusar a la simpática Marnie de los presuntos delitos cometidos junto al apuesto Duque de Empalmad’or, es mayor que el empleado con la Dinastía Imperial. Pero es que, según Torres-Dulce, estamos en un momento procesal «muy embrionario». Tanto que, según Montoro, algunas de las filiales ramas del frondoso árbol pujoliano empezaron a ser investigadas en el año 2000. Apenas 14 años. Pero que no se confíen: cuando sean 1714, les caerá encima –o debajo– todo el peso de la ley".

"Ha añadido el Fiscal General del Estado –Eduardo, sé fuerte– que comparar el caso de Bárcenas y el de Pujol Ferrusola I es improcedente, porque el del tesorero del PP estaba muy avanzado cuando lo mandaron a la cárcel y bloquearon las cuentas. Avanzado, pero ahí sigue; y el otro, fuera. Nunca unos Ferrari dizque a precio de vespino fueron tan lentos. Vamos, que no arrancan".

Titulars de les portades

El País

"El Govern mobilitza els recursos legals per impedir la consulta. Torres-Dulce convoca la cúpula fiscal de Catalunya"; "Pedrades al Toro de la Vega"; "Espanya, productor mundial de marihuana"; "Una reforma legal castigarà els espanyols que lluitin amb el gihadisme"; "Valls perd suport per a les reformes a França"; "Els tres grans partits ofereixen a Escòcia més competències".

El Mundo:

"Mas ofereix al Marroc ensenyar 'llengua àrab en horari escolar"; "Taurins i animalistes, a pedrades pel Toro de la Vega"; "Gallardón afronta en solitari l'assetjament del PSOE per l'avortament"; "L'absorció de Jazztel per Orange farà que els preus de la telefonia s'estabilitzin"; "Valls aconsegueix un 'sí' a la seva política reformista tot i l'oposició de 31 socialistes"; "Dimas Gimeno assumeix el repte de l'expansió d'El Corte Inglés fora d'Espanya".

Abc:

"El front separatista s'esquerda. Mas menysprea ara que ERC entri en el seu Govern per "blindar" el 9-N. Margallo reactiva l'opció de retirar competències si es desobeeix el TC"; "Els EUA ja contemplen enviar tropes a l'Iraq en la guerra a l'Estat Islàmic"; "El Corte Inglés opta per la continuïtat i elegeix president Dimas Gimeno".

La Razón:

"Treure la bandera d'Espanya és legal"; "El TC porta des del 2011 per decidir si Catalunya pot convocar un referèndum"; "Margallo obre la possibilitat a suspendre l'autonomia de Catalunya"; "Junqueras ofereix a Mas entrar al Govern per blindar la consulta"; "Obama planteja el desplegament de soldats en l'ofensiva antigihadista a l'Iraq i Síria"; "Dimas Gimeno és nomenat president i Pizarro segueix com a adjunt"; "Golejada del Reial Madrid i derrota de l'Atlètic".

Ara

"La unitat trontolla"; "Margallo amenaça de suspendre l'autonomia".

El Punt Avui:

"Decidits cap al 9-N. Margallo amenaça de suspendre l'autonomia"; "Promeses de darrera hora dels unionistes"; "Dimas Gimeno, president d'El Corte Inglés"; "Pla de xoc de l'OCDE contra l'evasió fiscal".

La Vanguardia:

"Mas rep ofertes d'ERC i del PSC per governar. Junqueras demana entrar al Govern, però només per col·locar les urnes el 9-N"; "Londres assegura que Escòcia podrà decidir sobre els seus impostos"; "El Corte Inglés elegeix president Dimas Gimeno"; "El fill de Pujol diu al jutge que ningú no va amb motxilles de diners".

Notícies relacionades

EL PERIÓDICO:

"Separació. Mas i Junqueras evidencien al Parlament el seu divorci sobre la consulta"; "Dos morts en un barri de Sabadell per un brot de legionel·la"; "Els ral·lis de cotxes tornen a Montjuïc"; "Cameron, Miliband i Clegg prometen més poder a Escòcia".