Mapa animat dels països que han aconseguit la independència
Mapamundi evolutiu amb les dates de l'última obtenció d'independència de cada país des del segle XIX
Si el laboratori de les ciències socials és la història, un mapa evolutiu és de les millors formes de presentar un informe amb el resultat de les anàlisis. En aquesta cartografia desenvolupada per EL PERIÓDICO es representen les dates en què per última vegada un país sobirà ha estat sotmès per un país extern. En alguns casos és la mateixa data que la data d'independència del país: moment que assenyala la descolonització per part de la metròpolis o la dissolució d'una unió política; i en altres casos la data fa referència al moment en què un país ha recuperat la seva independència després d'un període de temps d'ocupació militar estrangera. Cal tenir en compte que en unions polítiques com per exemple la Unió Soviètica, la font considera que el país dominador (Rússia) sempre ha mantingut la seva sobirania.
Espanya i Europa
Notícies relacionadesLa data mostrada per Espanya és la de 1814, any que va significar la fi de la guerra de la independència espanyola i amb ella la pretensió de Napoleó d'instal·lar al tron espanyol el seu germà. A la resta d'Europa s'observa com les dates d'obtenció/recuperació de la sobirania són relativament recents a causa principalment de tres fets històrics: la fi de la Segona Guerra Mundial i amb ella el fi de l'ocupació de diversos països europeus per part de l'Alemanya nazi; la dissolució de la Unió Soviètica, que ens va deixar frases com aquella de Gorbatxov: "Demanar la independència de Lituània és demanar l'impossible", i el conflicte dels Balcans.
Europa, no obstant, també és el continent amb els països que han mantingut o aconseguit la seva sobirania des de fa més temps: Turquia (1243), Rússia (1480), Suècia (1523) i el Regne Unit (1707) a més dels EUA (1781) no apareixen en la visualització, ja que han mantingut la seva sobirania nacional ininterrompudament des d'abans del segle XIX.
- MÚSICA Rosalía anuncia un àlbum fet "per primer cop sense por del fracàs"
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Enfrontament institucional El Govern es desmarca del xoc entre la RAE i el Cervantes
- Famosos Victoria Beckham (51 anys) humanitza David al llit: «El meu marit ronca i jo he de fer servir taps»
- La capital europea més infravalorada és també la més barata per a un viatge de tardor: vols i allotjament per poc més de 20 euros
- L’oli d’oliva costa ara el doble que el 2021 i la meitat que el 2024
- Catalunya impulsa un fons públic de 285 milions per a ‘start-ups’ de ciència
- Fainé reivindica des de Washington el rol social de la banca minorista